SJ AB blir bajs baklänges

28 12 2010

Halleluja, SJ var goda mot mig denna gång. När andra sände desperata SOS på Facebook eller inte ens kom iväg över jul var det enda strulet under hela min tur och returresa till de Värmländska skogarna  att vi fastnade i 34 minuter i Hallsberg. För att föraren hade försvunnit. Och här ska SJ naturligtvis ha kredd för att de aldrig slutar överraska. Alltid en ny fuckup i bakfickan. Senare visade det sig att det skulle ske ett förarbyte (för sannolikt vill väl lokförarna sova hemma i juletider) och att den nya föraren snart skulle ankomma med ett annat – försenat – tåg. Vilket å andra sidan förde det positiva med sig att jag hann läsa klart min julklappsbok Okejboken.

Kulturskrift.

Jag hade fått order av sambon att inte återvända hem utan Okejboken, och det vågade jag naturligtvis inte heller. För den som är född på 70-talet kan det inte bli mycket mer nostalgiskt än så här. Ja, jag har kassar med Okejtidningar stående i pappas källare. Jo, jag känner igen i stort sett varenda omslag. Jag vet fortfarande inte vilka Glenn Spove och Britt Dahlén är, men det verkar å andra sidan inte författaren heller göra. Och, nej, boken gör inte det minsta försök att fördjupa eller analysera tidningens forna innehåll – utan kör på i samma hjulspår: Så här gjorde vi för att vi tyckte att det var kul. Gott så. Det är ändå en kulturskatt.

Jag fick även med mig en ganska rejäl förkylning hem, vilken förmodligen har sitt ursprung i den där långpromenaden på Vänerns blåsiga is i 17-gradig kyla jag lurades med på. För syskonbarnen hade ju fått nya sparkar som måste testas. Med lite tur kanske jag blir så såsig att jag kan ta nyårsledigt lite tidigare än väntat, men sån tur har man väl inte.


Åtgärder

Information

4 responses

28 12 2010
sienna

Glöm inte att ta tempen, bara. Så att du kan rapportera hur hög feber du har.

29 12 2010
Fnurp

Hehe, diskutera igen var och hur man tar tempen?

Tejpa fast den på en stor svart strapon?

4 01 2011
Thomas Eugen Gunnar Öst

Titeln på detta inlägg bara måste ursprungligen komma från mig, ju! Har jag verkligen inte berättat om min kompis som skrev det där brevet någon gång vintern 1986/87?!? (Jovisst måste jag ha gjort det.) Vid den tiden tyckte man att Statens Järnvägar Aktiebolag lät som ett dåligt skämt, vilket det kanske också (fortfarande) är…

4 01 2011
Ron Obvious

Det skulle inte förvåna mig. Fast i det här fallet blev jag inspirerad av att SJ twittrar som sj_ab, vilket ju är som upplagt för hån och glåp.

Kommentera

