DN och den rosa kaninen

13 10 2010

Höstbudgeten har nu lagts, varför jag tänker ägna resten av veckan till att djupanalysera den. Nej då, bara skoj, bara skoj. Skoj var det också när SD:s starke ekonom Johnny Skalin, som smädades av finansminister Borg för att ha räknat fel ett par-tre gånger om, genmälte med att ”kritiken är osaklig” (Expressens papper). Han ville kanske prata frisyrer i stället, vad vet jag? Mest spännande var dock, inte helt otippat, DN:s bevakning. Den som läste dagens DN noterade kanske något märkligt med budgetuppslaget, nåt som inte var som det skulle. Nej, jag syftar inte på Anders Borgs ohjälpligt fåniga uppsyn på dragarbilden, utan på den rosa kaninen som syns i bakgrunden (intressant nog avskärmad från ministern av en polismössa).

Varför i helvete står det en rosa kanin vid budgetproppens pressträff undrar ni kanske. Ni har tur, jag vet svaret (eftersom jag har kollegor som vet sånt). Den rosa kaninen är, enligt uppgift, Alex Schulmans nya projekt. I ett återkommande, för tv påhittat, lur ska en tjomme i rosa kanindräkt ägna en vecka av sitt liv åt att förfölja en person som gjort sig förtjänt av glåp. Ja, jag skrev i en hel vecka.

Så min nästa fråga blir då: Är det finansministern som hånas, eller har kaninens närvaro vid budgetsläppet att göra med regeringens jobbpolitik?

”Så du säger att du inte har hittat något jobb den här veckan heller? Då kan vi inte längre ta hänsyn till obekväma arbetstider och -miljöer. Om du följer med mig här så har jag en maskeraddräkt i förrådet som jag tänkte att vi skulle titta på, du och jag.”


Åtgärder

Information

Kommentera

