Konsten att flytta, del 1

2 10 2010

Men OK, jag berättar då. Det kändes som om jag var på väg till en anställningsintervju när allt jag skulle göra var skriva på kontraktet. Förstahandskontraktet. Men ända sedan jag upplystes av fastighetsägaren att jag var tvungen att visa upp ett på ett påskrivet kontraktsavslut gick jag runt med lite ont i magen. För hur bevisar man för någon att man faktiskt inte har något kontrakt, eller för den delen någon lägenhet? Faktum är att jag aldrig har hört talas om seden att bevisa att man brutit sitt bostadskontrakt förut, och då har jag ändå flyttat… sju gånger förut.

Så jag kollade med folk i branschen, med min ”värd” och när det väl kom till kritan visade sig mitt ord duga alldeles utmärkt. Gott så. Nu återstår bara att bestämma när själva flytten ska gå av stapeln. Det måste beställas fönsterputs till den gamla barren och el och bredband till den nya. Ja, det ska renoveras ordentligt också. Vår lägenhet är ett dödsbo och damen som bodde där innan har gjort det sedan 1973. Inte mycket hade bytts ut sedan dess så vi har utlovats en komplett genomgång: nya tapeter, ny färg och nya mattor. Heltäckningsmattan var redan utriven, och den kitschiga rödmurriga tapeten i lillhallen (som fortsatte upp i taket) som vi bestämt oss för att behålla, som en konversationsstartare eller nåt, försvinner också.

Vi packar våra liv i en liten resväska. Eller, ja, 50 små resväskor.

Dessutom kommer vi att få ett badkar. Det var inte populärt att badkaret var bortplockat och bortglömt på okänd ort för tydligen klarar inte golvet av en dusch. Så det får dödsboet betala. Inte med glädje dock. Vilket också betyder att det blir svårt att få plats med en tvättmaskin. (Den som vi hoppats överta hade redan övertagits av sonen.) Dessutom saknades, till min stora förvåning, jordade eluttag. Jag trodde inte sånt fanns längre, men vi får lära oss att leva med det för det ordnar de inte. Och om jag gör det måste det återställas sedan. Dito köksfläkt. Vi hade hoppats kunna flytta in i en färdigrenoverad lägenhet, men det kan vi glömma. Fastighetsägaren vägrar nämligen göra något förrän besittningsrätten har övergått, vilket den alltså gjorde först i går. Så nu räknar vi med att småflytta lite småkrafs de närmsta veckorna och flytta in permanent om två veckor, förutsatt att någon orkar hjälpa oss att flytta.

Vi började med småplocket i dag. 28 kassar böcker än så länge. (En överslagsräkning visade att vi har c:a tusen böcker, vilket tydligen har varit ett mål att uppnå för Messa.) Numera undangömda under köksbordet. Och hur härligt jag än tycker att det är att frottera mig med böcker så känns det ändå som ett litet nederlag att det var så dammigt i hyllorna. Och då läser vi ändå 2-3 böcker var i veckan. Jag förstår inte hur det har gått till, var det har kommit från. Hur som helst – på 100 kvm får man plats med många ljuvliga böcker.


Åtgärder

Information

2 responses

2 10 2010
sienna

Och tänk vad härligt att damma 100 kvadrat böcker. För ni vill väl inte återuppleva nederlaget med dammiga bokhyllor igen?

2 10 2010
Ron Obvious

Vi får helt enkelt läsa ännu fortare.

Kommentera

