Fascinerande Disco Kung-Fu-fakta

27 09 2010

Första gången jag såg – och älskade – Måns Mårlind och Björn Steins episka mästerverk Disco Kung-Fu, inspelad i Årsta centrum av alla platser, kunde man räkna till c:a 15 träffar på Google, varav många inte ledde nånstans. Trots att dess obskuritet ändå får anses begränsad i och med att den innehöll Kjell Bergqvist, vunnit priser och visats i den statliga televisionen. I dag, och jag testade alldeles nyss, får man upp 72 900. Det vore kanske förmätet av mig att ta åt mig hela äran för detta, så jag nöjer mig med hälften. Hur som helst har jag nu tvingat min kära flickvän att se den två gånger – se det som ett lämplighetstest om du vill – och kan, föga otippat, konstatera att hon hatar den lite mindre för varje gång. Snart kommer vi att droppa ostiga repliker helt hämningslöst.

"Jag fiser drakar, käkar eld, jag kissar bensin."

Men för att återgå till ämnet så är jag ganska säker på att Carl Douglas är den enda nu levande popartisten som spelat in två låtar med orden ”Kung-Fu” i titeln. Frågan ”Varför?” har jag däremot inget svar på. Men jag åt känguru i lördags. Det var gott. Den här veckan är mitt mål att vi ska se Cool Hand Luke åtminstone en gång. Tack vare Paul Newmandokumentären på tv i går bedömer jag att oddsen är till min fördel. Ty den man älskar indoktrinerar man.

Åtgärder

Information

Kommentera

