Att vara en farbror

9 09 2010

Åren före, och efter, jag fyllde 30 drabbades jag stundom av ganska svår ångest. Det är förvisso ett stort språng från att vara 20-nånting till att vara 30-nånting. Skillnaden består främst i hur olika omgivningen behandlar dessa båda åldersgrupper, trots att den faktiska skillnaden i regel är fösrumlig. I dag är jag 37 och är sedan länge tillfreds med min ålder. Faktum är att jag rentav bejakar min gubbighet. Jag är en farbror, ja, jag säger det utan bitterhet och självförebråelse eftersom jag vet att nästan alla människors liv är beskaffade på det sättet. (Såg ni vad jag gjorde där? Att utantillcitera gamla svartvita Bergmanfilmer är helt i sin ordning för en farbror. En farbror kan även helt utan ansträngning producera ändlösa rader av till synes godtyckliga ord för att berätta häpnadsväckande ointressanta saker.) Och jag har redan börjat spana på stan efter lämpliga farbrorsförebilder. En tänkbar sådan är definitivt den skäggige och kepsklädde farbrorn som antastade mig på Gärdet i går då jag gåläste en bok om fotbollstaktikens utveckling genom historien (vilken torde ge ganska många farbrorspoäng) och med hög sjungande stämma upplyste mig om att jag borde läsa i naturens stora bok i stället.

Därför var väl ingen överraskad den där gången då telefonförsäljaren försökte sälja mig ett år av månadstidningen Grönköpings veckoblad och jag, utan tvekan, accepterade. Även om jag innerst inne vet med mig att den nog i själva verket inte alls är särskilt kul så är det aldrig fel för min farbrorsimage att placera ett och annat exemplar av dylika tidskrifter på muggen. Jag var däremot inte riktigt beredd på min välkomstgåva, såsom varande ny prenumerant. Jag fick den i dag – mitt exemplar av ”Konsten att hålla roliga tal” av Lelle Printer. Min sambo har inte slutat håna mig än. Det är alltså samma sambo som önskar sig Åke Catos senast bok i julklapp. Missade jag nånting här?

L. Printer. Vivör, lebeman, författare av lätt pinsamma humorböcker.

Åtgärder

Information

3 responses

10 09 2010
sienna

Jag tycker att du ska bli belevad som Carljan Granqvist och springa omkring med en scarf runt halsen.

11 09 2010
Thomas Eugen Gunnar Öst

Det har då aldrig i hela mitt liv (garanterat!!!) inträffat att jag ”gåläst” en bok. Att så mycket som ens ståläsa en bok menar jag är en smärre bedrift. Det är till att vara intellektuell, vill jag lova…

12 09 2010
Ron Obvious

Du borde prova det! Man utnyttjar sin dödtid på bästa sätt, och varje tunnelbanetripp blir till en njutning!

Kommentera

