Se Fjodor Michailovitj var en luden man

27 07 2010

Fjodor Dostojevskij var, för er som inte orkar hämta er historiebok, en skäggig ryss som hamnade i arbetsläger och som därefter ägnade sitt liv åt att skriva tegelstensromaner om det mänskliga psyket för att finansiera sitt ymniga dobblande.  (Inte att förväxla med Tolstoj, som skrev såpoperor om den ryska överklassen för att sedan ge bort sina grejor, klä sig i säck och aska och frisksporta landet runt.) Essensen av den skäggige ryssens författarskap var en grundmurad tro på att människan behöver någonting att frukta för att hålla sig i skinnet, en sträng kraft som hindrar en från att dricka brännvin varje dag, ligga med alla man ser och äta glass till frukost. Det här låg i tiden på 1800-talet, då Dostojevskij författade, och folk hade inga problem med att köpa denna tanke som han sammanfattade med orden Om Gud inte finns är allt tillåtet.

Det är dock oklart huruvida Dostojevskij var olycklig för att han hade ett sånt skägg, eller om han odlade skägget för att han var olycklig. Eller om det bara var skithett på 1850-talet.

Som den uppmärksamme säkert noterat ägnade jag den gångna fredagen åt kraftfull festivitas. Sådant tycker jag är kul. Faktum är att om jag inte mådde som en halv – på sin höjd – människa i ett par dagar efter så gott som varje hårdpartaj så skulle jag ägna mig åt det mycket oftare. Ja, ni fattar vart jag är på väg här. Vi sekulariserade 00-talister kan garva rått åt tanken på att behöva uppfinna en hämndlysten gud för att hålla folk på mattan eftersom vi anser oss så civiliserade att vi inte tror att folk kommer att hänge sig passionerat åt kaos och omoral bara för att de kan. Men vi skulle ändå ha ägnat hela denna varma sommar åt att dricka alkoholhaltiga drycker varje kväll om vi visste att vi kunde göra det ostraffat, har jag inte rätt?

Lik förbannat så önskar jag att jag tillhörde de lyckliga få som aldrig blir bakfulla. (Detta har bara ytterst lite att göra med att det tydligen är vin och karaoke efter jobbet på torsdag. Kanske.)

Åtgärder

Information

2 responses

27 07 2010
Huskatt

Jag tror inte han var så fel ute, killen.
Byt ut ”ond gud” mot ”arbete”…

27 07 2010
Ron Obvious

Well, jag har en bekant som varken har moral, samvete eller vett att bli bakfull. Han jobbar dessutom tider som gör att han inte behöver gå upp på morgnarna. Man skulle kunna argumentera för att han är i behov av en sträng gudom som säger ”Nej! För helvete!” ibland.

Kommentera

