Galleriadöd och tysk ondska

6 07 2010

Man skulle kunna hävda att Liljeholmsgallerian inte blev det ljuvliga konsumtionstempel som man kunde ha hoppats, ens efter att O’Leary’s – fyra månader försenade – äntligen öppnat. Alla roliga affärer har slagit igen en efter en, och ersatts av mer onda, mellanbruna affärsidkare. Den trevliga lilla fictionbokhandeln i källaren var först ut. En dag var de ersatta av någon form av shop för alternativ medicin och borta var även mina stämpelkortsprivilegier. Därefter blev Munk & muffin, hem för de allra smaskigaste bakverk, en mobilkiosk. Som om någon behövde fler sådana. Och nu senast slog finkaffeaffären med de snorkiga föreståndarna igen. Det återstår att se vad som hamnar där i stället, men ska vi tippa på H&M, Akademibokhandeln eller ännu en mobilbutik? Vad jag förstår är planen för att locka mer folk till just denna galleria att se till att hysa precis samma affärer som alla andra gallerior.

Allra ondast torde dock vara det gamla Systembolagets nya hyresgäst. Lidl. På grund av en allmän motvilja gentemot tysk personalpolitik så hade jag i hela mitt liv aldrig någonsin satt min fot i en Lidl-butik. Förrän nu. Sambon hotade med att förvägra mig danska samlag och annat otäckt om jag inte släppte på principerna för bara en kort stund. Så man kan säga att jag inte hade något val. Man kan också säga att jag blev lite besviken av vad jag såg inuti. Ty det som är sämst med Lidl var inte jättedåligt, och det som under hot kan antydas vara bra var inte särskilt bra. Jo alltså, när det kommer till butiksmöblering och allmän stämning  så kommer Liljeholmens Lidl inte i närheten av den ångest, desperation och dödslängtan som kännetecknar den danska lågpriskedjan Netto. Men å andra sidan var korvutbudet ganska magert och den tyska pilsnern lös helt med sin frånvaro.

Korv - kärlek över alla gränser.

Jag köpte mig i alla fall (och med köpte mig menar jag ”tvingade sambon att köpa” – det finns trots allt gränser) en glasburk bockwurst tillverkad av Oldenhäusers käcka korvmakare, eftersom man köper korv i glasburk om korv i glasburk finnes. Men det var alltså under protest. Jag har inte provsmakat den än.

Åtgärder

Information

2 responses

6 07 2010
30+

Jag är inte helt säker på att jag vill veta, men danskt samlag?

6 07 2010
Ron Obvious

Heh. Det Danska Samlaget kändes som något som skulle kunna hålla för ett eget blogginlägg på måndag kväll, som på tisdag förmiddag inte visade sig hålla måttet. Men stay tuned…

Kommentera

