The horror and the beauty

3 07 2010

Jag var blott tre späda år när Antonin Panenka skaffade sig evigt liv med urmodern till alla fräcka straffar i EM-finalen 1976, så hur skulle jag ha kunnat veta? Det gjorde jag förstås inte, men ändå hette mina två största fotbollshjältar under barndomen just Panenka och Zdenek Nehoda – ”tricky right winger of Dukla Prague” läser jag på Wikipedia (Jag höll även på Dukla Prag, något som är svårare att rationalisera i dag, inte ens i tonåren var jag väl tillräckligt kommunistiskt lagd för att vurma för partiets lag). Trots att jag, mig veterligen, aldrig sett dem spela. Sanningen bakom är förmodligen densamma som för i stort sett alla andra barndomsfavoriter inom sportens värld – jag tyckte helt enkelt att de hade balla namn.

Sebastian Abreu har slagit Panenkas förut, både i klubblaget och i Copa America, men är samtidigt så pass obskyr – Uruguays främste målskytt som han är – att Richard Kingson inte hade anledning att känna till det. Abreu lär dessutom vara galen på riktigt. Nu är han VM-historia. Panenka, som blott var en skön lirare som råkat vara född in i en del av världen där det expressiva inte uppmuntrades (Niva har skrivit ett trevligt reportage om mannen och straffen i Liven längs linjen), utövade sin straffchipp betydligt oftare, men i en tid där fotboll på tv knappt var uppfunnen än och kartläggning av motståndare definitivt inte var det var hans kyla i en avgörande EM-finalstraff en sensation.

Straffen med stort S.

Den 37-årige Ron faller snarare för förmågan att dra på sig ofrivillig tragik än roliga namn, varför Asamoah Gyan lär vara ett namn som kan tänkas dyka upp i en text nånstans om 30 år. VM-slutspelet må ha blivit fattigare i går, men tänk vilka sagor vi fick i gengäld.


Åtgärder

Information

Kommentera

