VM, fotbollsbögporr och siande

1 07 2010

Vi skriver kvartsfinaler i VM och jag konstaterar att jag har blivit lite bättre på att tippa i takt med att mitt fotbollsnörderi har minskat. Visserligen har jag haft jättefel när det gäller Serbien, som jag tippade skulle nå semifinal, men i gengäld kommer ett annat skrällag ta den semifinalplatsen – Uruguay eller Ghana. Inga lag jag trodde på alls. Inte heller Paraguay såg jag komma. Däremot prickade jag in att både Frankrike och Italien skulle floppa hårt så ära och glädje till mig. Alla mina skyttekungstips utom Drogba – noll mål, men stort spel när han väl var på plan – är i med i matchen i högsta grad. Även om Fabiano, Tevez eller Villa mycket väl kan bli Higuain. Eller Klose.

Mesut Özil, som jag tippade skulle slå igenom på allvar, har slagit igenom på allvar, medan Gourcuff blivit hånad, utvisad och varit värdelös. Ronaldo har inte varit dålig men inte heller glänst, men det är synd att säga att Messi varit dålig även om han inte varit i närheten av sin bästa klubblagsform. Jong Tae-Se har kanske inte satt världen i brand, men han spelade fram till målet mot Brasilien och jag vågar lova att ganska många lagt märke till den gråtande nordkoreanen.

Kan en stjärna heta Mesut?

Och mitt favoritlag Nigeria, ja, de gjorde som de brukade. Försvann på ett oerhört smärtsamt sätt. Vilket presidenten – med det underbara namnet Goodluck Jonathan – tyckte var så vansinnigt pinsamt att han bestämde att landslaget inte ska vara med i några mästerskapstävlingar de närmsta två åren, utan stanna hemma och träna tokigt hårt i stället. Nu gillar ju inte FIFA när ett lands regering lägger sig i dess fotbollsförbunds jobb, och lär hota med sitt standardstraff. Som är… öh, två års avstängning från internationell fotboll.

Men kvartsfinalerna var det alltså: vi börjar med Uruguay-Ghana.
Jag har förstått att Uruguay, den gamla stormakten, ses som favorit av de flesta men jag håller inte med. Ghana imponerade stort på mig mot Tyskland, Serbien och det taktisk skickliga, kämpastarka och charmiga amerikanska laget. Uruguay är starka hemåt och spelar skickligt efter sina resurser, men har ännu inte stött på något riktigt bra lag (får man väl ändå hävda, även om jag gillar Mexico). Så jag tror på Ghana – detta sagt under förutsättning att Kevin-Prince Boateng är i speldugligt skick till imorgon. Annars blir det svårare.

Jag vill för övrigt påstå att Ghana är detta VM:s största skräll hittills. De har turneringens allra yngsta lag, saknar sin skadade superstjärna Essien, och har som lök på laxen konsekvent petat sina rutinerade fixstjärnor Muntari och Appiah. Ändå har de bjudit på bra – och, det måste vi erkänna, fysisk, listig och cynisk – fotboll mot kvalificerat motstånd fyra gånger om. Och anfallaren Asamoah Gyan har förvandlats från medelmåtta till matchvinnare i världsklass. Så med VM som den trendsättare det är: sorgsna serbiska förbundskaptener till alla!

Brasilien-Holland
Jag har tippat Brasilien som mästare och det gör jag fortfarande. Laget har blivit bättre och bättre och så länge som inget oförutsett inträffar ser jag inget som kan stoppa dem från att ta hem bucklan för alltid. Jag tror på en säker 2-0-seger eller så. Och om ni tycker att jag nedvärderar Hollands chanser så beror det på att jag helt enkelt inte gillar dem. Men för att störa brassarna måste alla nyckelspelarna göra stormatcher, och det vi har sett hittills av Holland talar inte för det.

"Arjen gjord av glas, mamma, Arjen gjord av glas"

Tyskland-Argentina
Att Maradona är en lysande inspiratör kunde vi ana oss till, men mycket tyder också på att han har förmågan att omge sig med rätt assistenter, för detta lag har imponerat mycket mer än vad jag trodde var möjligt under förutsättningarna. Bakom på pappret säkra 3-0 mot Mexico döljer sig förvisso mycket tur, men det är just den tur som ett framgångsrikt lag ska ha och därför tror jag på en fortsättning. Det gör jag trots att det nya unga Tyskland på många sätt påminde om det gamla onda Tyskland mot England – hänsynslösa, målmedvetna, urstarka i varje lagdel och ruggigt effektiva. Det blir Argentina efter förlängning. Och det blir säkert inte rättvist.


I kväll visar förresten Canal+ Emir Kusturicas film om Maradona. Här är delen där man börjar gråta.

Spanien-Paraguay
Kan man säga att Paraguay är VM:s sexigaste lag?  Här är i alla fall två tungt vägande skäl till det. Som om det inte är nog med det så har Oscar Swartz bögporrsurfat lite och noterat en ”gayporrvideo som sprids nu där en spelare i Paraguays lag blir påknullad”. (Och länkar dessutom till en sida som kan vara av stort intresse för de som är extra intresserade av nakna idrottsmän – jag vågar inte länka själv för sist jag länkade till en moraliskt tveksam sida blev bloggen nerstängd av WordPress pga malware.) Men OK, på planen har det inte varit lika sexigt. Två 0-0-matcher i rad skrämmer inte slag på europamästarna.

Däremot kan man ställa sig frågande till hur länge Del Bosque har tålamod med en värdelös Torres när han har världsmittfältarna Fabregas och David Silva på bänken, och ett lag som kan spela 4-4-1-1 i sömnen. Hur det än blir med det så vinner Spanien säkert utan förlängningar.

Nu vet ni hur det går, så nu kan ni hänga i solen i stället.


Åtgärder

Information

4 responses

4 07 2010
Fnurp

Holland i Semi, troligen final. In your face😉

4 07 2010
Ron Obvious

Jag vill hävda att samtliga semifinalresultat sög.

6 07 2010
30+

Om Spanien går till final (dvs. om tyskarna åker på kollektiv magsjuka) kommer mitt tips att gå in och jag får kassera in 1300 färska kronor.

6 07 2010
Ron Obvious

Om Spanien slutar att ge motståndarna en timmes handikapp och petar Torres från start ser det bra ut för dig.

Kommentera

