Maratonkebab

5 06 2010

Lördagen började inte alls bra. Jag hade ont i huvud och kropp och sambon hånade mig hårt och oschysst för att jag varit svårt onykter kvällen innan pga att fredagens Ron varit på jobbpicknick och gjort saker som fick lördagens Ron att hata honom. Det var alltså helt fel dag att bege sig till Årsta för att äta monsterkebab (ja, ibland är våra helgplaner ganska detaljerade) med Sexet, men vi gjorde det ändå. Trots att jag bodde i Årsta i tre månader kom jag mig aldrig för att testa Palmyras omsusade 95 kronors kebabtallrik, men nu var det dags.

Trucker sized

Med magen redan full av ond bakfylla fick jag göra så gott jag kunde, och när jag gav upp syntes det knappt att jag ätit alls från tallriken. Faktum är jag inte ens orkade nyttja det servila fyll-på-din-läsk-så-många-gånger-du-orkar-erbjudandet. Inte ens sambon, som är en erfaren kebabsvullare, lyckades rensa sin tallrik och Sexet nådde ungefär halvvägs. Palmyras kebab är en kebab för den sturske. (Eller ”babbe” som sambon envisades med att kalla den tills vi med hot om våld bad henne sluta).

Därefter stod vi i tre timmar. Ett beprövat lördagsnöje. Det var Stockholm maraton nämligen, en årlig sedvänja där seriösa atleter för en dag beblandas med självutnämnt tokroliga pajasar, och vi hade inget bättre för oss än att stå och få lite sol. Nån kenyan vann, ett gäng killar bredvid oss (varav en bar en alldeles för kort sexy nurse-dräkt för att någon skulle känna sig bekväm) försökte kidnappa en löpare, och en man i full stinsuniform som tydligtvis tog sig i mål, var det mest spännande. Det och den bittre farbrorn som övertydligt sportade sin Stockholm Maraton Crew 2006-tischa lite vid sidan av. Det är inte utan att man vill ha lite söndag på det här.


Åtgärder

Information

2 responses

6 06 2010
Cam.

Herregud, Palmyra var bland det första jag fick lära känna när jag ”blev ihop med” barnafadern för 15 år sen. Det är så gott, så underbart, så mycket!!!
Nu måste jag äta på Palmyra snart bara för det.

6 06 2010
Ron Obvious

Jag kände ju till det, jag har bara aldrig orkat testa. Jag var ganska nöjd med pizzorna från det sunkiga lilla stället mittemot Folkets hus.

Kommentera

