Den stränga konsumtionsregeln

28 05 2010

Nu kom sambon hem från dagens jourhavande kompis-sejour, och hon hann knappt innanför dörren innan hon visade var skåpet (numera) ska stå. Det var inte ens läge att protestera utan snällt lomma efter ut i köket för det ceremoniella Offrandet av bordsunderläggen, som tydligen är ”gamla och äckliga”. Jag tvingades recitera ett löfte om att ”gamla och äckliga” saker från och med nu ska slängas direkt, i stället för att vegetera i en lådor och samla visdom i decennier i den händelse att en krissituation där gamla oanvända saker kan komma till pass skulle dyka upp. Det är tydligen en ny regel.

Här kanske någon invänder att det här är ett typiskt sätt för en ond kvinna att systematiskt utrota allt mitt ur hushållet, men även där hade hon tänkt till. Ity även hennes helt värdelösa tabletter-i-vilka-knäckebrödssmulor-ofelbart-fastnar skickades till evigheten.

Medelst en salva från salongsgeväret naturligtvis.*

(*Inte nödvändigtvis 100 % sanning.)

Jag undrar om det kommer att bli så här varje gång min sambo köper nånting nytt nu.

Åtgärder

Information

4 responses

1 06 2010
Thomas Eugen Gunnar Öst

Finns det inte någon hinduistiskt mästare som sagt att ägodelar gör livet svårare ett leva p.g.a. att de tynger ned tillvaron? Hursomhelst kan jag inte annat än sympatisera med tilltaget att slänga gammalt skit, för vad kan vara mer enerverande än saker/skräp som ligger i vägen (i hööögar!!) när man skall bana sig väg genom vardagslivet? Sedan är det förstås behjärtansvärt att vilja spara – d.v.s. undvika att köpa nytt av sådant man redan har – eftersom det nuvarande slit och släng-samhället förstås inte är att rekommendera ur hållbarhetsperspektiv.

1 06 2010
Ron Obvious

Även gamle Tolstoy lär ha ägnat slutet av sitt liv åt att fly his earthly possessions. Men själv hatar jag att slänga saker. Att jag vet att det känns bättre efteråt hjälper inte. I det här hushållet är onekligen hon jägaren och jag är samlaren.

4 06 2010
Fnurp

Själv känner jag att man med åldern känner mer och mer att:

– Den här kan vara bra att ha, jag lägger den här så länge, tills jag hittar ett bättre ställe.

– Varför ska vi ha en ny? Det är väl inget fel på den gamla?

Kan ju också vara genetiskt för din del på faderskapets sida.

Garderobsrensningar är ju också en vånda. Slängde helt nyligen tröjor från 80-talet. Hade så mycket minnen kopplade till dem att ståpälsen kom i vågor och man var tvungen att sätta sig flera gånger.

5 06 2010
Ron Obvious

Nu förstår jag inte alls – varför ska du slänga saker? Ni har ju ett helt garage!

Kommentera

