Att klyva ett ostron (eller hundra)

26 05 2010

Kära Elsa. Här i storstan händer det grejor hela tiden vill jag lova. I helgen ska de hålla de svenska mästerskapen i Nacka. Då kommer alla de skickligaste och mest vältränade atleterna att komma till Forum Nacka som är arenan när SM i ostronöppning hålls av stapeln. Det ska bli mycket roligt som du förstår. Den mysige Steffo Törnquist kommer att vara konferencier, så det blir säkert trevligt. Och ostron som är så gott. Hela två tusen ostron kommer att finnas där, för det har jag läst mig till. Jag vet inte om man får provsmaka ostronen, men på fredagen får publiken vara med och prova på att öppna ostronen. Åh, Elsa, så roligt det hade varit att prova, men jag vågar nog inte. Ostron är ju förresten kärlekens mat, så det passar ju så bra nu när hela Stockholm kommer att vara fullt av kärleksyra i juni med bröllopet och allting. Den som öppnar ostronen snabbast och snyggast kommer att få representera Sverige vid VM på Irland i sommar, och du må tro att de har en duktig jury som ser till så att ostronköttet inte går sönder och att det inte finns några flisor i ostronen. En proffsjury ska det tydligen vara, med kända krögare.

Nej, nu hinner jag inte skriva mer, Elsa, men jag hoppas att allting är bra med dig, och att dina liktornar är bättre nu.

Varma skaldjurhälsningar från Ron.


Åtgärder

Information

Kommentera

