Det passar sig inte!

24 05 2010

Messa fick en fantastisk bok i fölsedagspresent av Sexet. Det passar sig inte är en samling etikettsregler från 1880-talet som ger mycket användbara råd om hur man definitivt inte bör bete sig om man har någon självrespekt kvar. Såsom exempelvis dessa:

Det passar sig inte att lukta på något, med undantag av parfymer och finare viner.
Det passar sig inte, att hvifta med näsduk åt alla ångbåtar – simpelt, simpelt mer än borgerligt!
Det passar sig inte att hvarken fnissa eller gapskratta; man skrattar tyst, enkelt och naturligt.
Det passar sig inte att medföra och förtära starka drycker i käpp eller dyligt.

Ja, ni fattar grejen. Uttrycket är redan så pass utslitet att det inte längre passar sig, och har i gengäld ersatts av ”hålla på”. 

Det passar sig inte, att låta hatten luta för starkt framåt, ännu mindre bakåt, och aldra minst åt ena sidan. I alla dessa fall förlorar man något af gentlemannamessigt yttre och vinner blott ett äfventyraraktigt.

Och som av en händelse har vi samtidigt kommit till den efterlängtade anekdot i den ändlösa serien om alla de märkliga saker som min flickvän gör som faktiskt inte ens passar sig här. Den är för äcklig till och med för En ond plats. Men den inbegriper sjungande urinrör. Jag säger inte mer. 

Åtgärder

Information

4 responses

24 05 2010
Messa

Fast jag fick boken av Sienna. Av Sexet och Lila fick jag boken med den äckliga maten i.

24 05 2010
Ron Obvious

Åhå? Jag fick för mig att vi hånade den redan innan Sienna dykt upp, men vad vet jag – jag försökte ju kolla på Blackpool.

25 05 2010
sienna

Det passar sig inte att fara med osanning, herr Obvious!

25 05 2010
Ron Obvious

Det passar sig inte att påpeka andras misstag.

Kommentera

