Om tillståndet i Musiksverige

9 05 2010

Här hade jag ju tänkt skriva en positiv recension om en satirisk bok om våld, ondska och zombies, men verkligheten kom i vägen. Eller jobbet i första hand. Inte nog med att en kurs tvingade mig att jobba över hela tre timmar på fredagen, jag skulle dessutom representera gratistidningskonglomeratet på allmän plats på lördagen. Jag förväntades vara snäll mot barn, så ni förstår att jag var nervös innan. Lyckligtvis grusades de planerna av ett sällsynt ondskefullt majväder och oöverstigliga tekniska problem. Så jag kunde med gott samvete kila över torget och dricka pilsner i stället.

Vi blev kvar tillräckligt länge för att vara med om något av det mest obehagliga jag har sett på en scen. Nej, jag pratar inte om Stadsmissionens otajta knarkarband och deras hemsnickrade översättning av Dylans Knocking On Heaven’s Door (Klapp-klapp-klappar på himmelens port). Jag pratar om det som tjugotalet fjuniga fjortisar stod och ylade i regnet om i fem timmar innan de äntligen gick på och körde sin hela repertoar bestående av två playbacklåtar. Det var Rebound. Den nya Idolsupergruppen bestående av Rabih och Eddie. Och minns ni inte dem, vilket inte skulle förvåna mig ett dugg, så är Eddie den skäggige bögen som vägrade bekräfta att han var bög förrän han blivit utslagen ur Idol, och Rabih är den fyrkantige pojken med smurfrösten.

Fansen hade säkerligen laddat upp genom att läsa Eddies blogginlägg på bandets hemsida inför spelningen:

”Elaf visade mig en youtubelänk där hon sa att jag var jättelik Kenzas kille Alex.

Jag brukar aldrig säga att någon är lik mig men fan vad lika vi är!!

Just nu sjunger jag upp och dricker lakritsté som löser upp slem i halsen (hahaha).

Sedan ska jag duscha och åka till Medis!

SES DÄR!

ÄLSKAR ER”

På hemsidan kan man även hjälpa till med bandets ekonomi genom att göra egna remixar av bandets hittar och sedan få äran att betala en slant för att använda dem som ringsignal. Innovativt!

”Visst är ”Hurricane” en fantastisk låt på alla sätt och vis – men det skadar ju inte att hotta upp den lite lagom till alla sommarfester! Ta fram din musikaliska, kreativa sida och gör din alldeles egen remix av ”Hurricane”.

Se till att få så många lyssningar på just din remix via Facebook eller MySpace – sprid låten och marknadsför just din ”Hurricane-remix” så att den kommer högst upp på topplistan!

När du har gjort din egen remix kan du även välja att köpa den som låt eller personlig ringsignal!”

Popsensationen!!!1

Scenframträdandet började med att en kotlettfrisyr på scenen presenterade duon med att berätta att deras första singel minsann låg etta både på försäljnings- och digilistan (vad nu det kan vara). Därefter klev de på och inledde med att triumferande berätta att deras första singel minsann låg etta både på försäljnings- och digilistan, kompletterat av en hel massa Vad söööööta ni är!, Vi älskar er!, och Åh, man vill bara gå ner ibland er och mmmmmm!. Sen drog musiken i gång, så snabbt faktiskt att det tog en stund innan superduon kom sig för att börja sjunga sin superhit.

Sen följde fler fjortistjut, ett mellansnack som var en nästan exakt upprepning av försnacket, och sedan kom nästa singel. Sades det i alla fall, jag hörde ärligt talat ingen större skillnad. När den andra låten var klar var det tydligen slut. Inga fler låtar fanns i arsenalen. Kotlettfrippan greppade därför mikrofonen och började ställa intrikata frågor till duon, som till exempel Varför heter ni som ni gör? och Varför finns ni egentligen? (om än formulerat något annorlunda). När utfrågningen var klar skulle alla småflickor ställa sig i kö för att få äran att köpa duons singel för tjugo kronor. Medan artisterna satte sig i ett hörn på scenen och tittade på. Sålunda slutade vår fascinerande sociologiska studie. Så går det tydligen till när popsensationer marknadsförs år 2010.

Åtgärder

Information

3 responses

9 05 2010
30+

Många ord för att berätta att du är en gubbe.

😉

9 05 2010
sienna

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

9 05 2010
Ron Obvious

Tack! Det var fint sagt!

Det tog ungefär fem minuter, sen ramlade den första sökningen på ”digilistan rebound hurricane nytt” in. Och jag var rädd.

Kommentera

