May day

2 05 2010

Det fanns en tid när jag försökte aktivera mig politiskt för att låta folk veta att dåliga saker är dåliga saker och att de borde skärpa sig, vilket i praktiken innebar att jag gick på ett torgmöte mot Irakkriget en gång. Men det var inte, som Messa hävdar, för att ragga på söta kulturkoftor med lustiga hattar och kläder. Det är mycket enklare att bara tycka saker på internet. Ju. Men sedan jag blivit sambo och heltidsarbetande och dessutom vacklat över från rött till lila (och blivit än mer cynisk) så finns det ingen tid över till att hålla sig informerad om all världens orrättvisor.

(Bild lånad i kollektiv rättviseanda)

Hur det nu är med det så åkte vi ner till Slussen igår för att fälla sarkastiska kommentarer om första majtåget. Det är ju så svårt att låta bli, trots att vi egentligen nog sympatiserar med de flesta demonstranterna, för mohikanflätor, dreadlocks och lustiga hattar är faktiskt inte OK. Sen kom Rockflickan, vår praktikant, springande och drog mig i armen för att försöka få med oss i nåt Palestinatåg, men Messas hårda blick tog död på den idén direkt. I stället gick vi till grillen och köpte Coca-cola…

Jag får fråga imorrn om det hör till etiketten att avsluta ett första majtåg med en rejäl fylla, eller om man bara går hem och filar på sin plan för revolutionen. Jag lutar nog åt det förstnämnda.

Ja, sen blev det några pilsner. Messas finska kompis hade vägarna förbi och sprit på sina hotellrum, och det gick förstås som det gick. Än värre blev det i morse. Som den farbror jag är vaknade jag svårt kissnödig redan klockan sex på morgonen och noterade att jag hade sovit med en ensam lins. Och eftersom klockan var sex på morgonen hade jag inte tid med finlir, utan plockade resolut ut linsen. Inget konstigt med det förutom att jag har sett suddigt på det ögat sedan dess. Borde jag vara orolig?

Åtgärder

Information

3 responses

2 05 2010
Ron Obvious

…och här är det kanske på sin plats att påpeka att det, så vitt jag vet, inte var hembränt i finnarnas flaskor.

5 05 2010
Fnurp

Jag har en språklig fundering på följande text med mina funderingar inom parentes:

”Ja, sen blev det några pilsner. Messas finska kompis (singular) hade vägarna förbi och sprit på sina hotellrum (plural), och det gick förstås som det gick.”

Vad menar du egentligen? Hade den kompisen fler hotellrum eller blev de fler efter spriten?

5 05 2010
Ron Obvious

Är det så orimligt att en rik utlänning kommer förbi och hyr några hotellrum? Man kan också tolka det som att finnarna var fler, men bara en var Messas kompis. Och till yttermera visso kan man låta bli att skriva blogginlägg när man är bakfull.

Kommentera

