Vi måste utrota Island samt alla islänningar

16 04 2010

OK, en sak jag inte gillar är att gå upp på morgonen, packa så smått, och räkna med att kunna gå och lägga mig i ett helt annat land nästa kväll, bara för att dyka upp i samma gamla vanliga säng. Det är, vad vi experter brukar kalla, obra. Att, i stället för att hinka ale på en ball klubb i Kensington skriva torftiga blogginlägg i Gröndal. Det är kraftigt obra. Och jag skyller allt på Laki. Man kan tycka att aktiva vulkaner känns lite 1700-tal. Att valmördarna kunde sätta en fet kork över sina lavakräkande objekt. Att de kunde sluta jävlas med oss.

I stället tvingar den oss att sitta och upprepa saker i stil med Vad i helvete? Hur mycket oflyt kan man ha? var tionde minut. Att, i stället för att vara på den där resan vi aldrig i helvete trodde skulle bli av, dricka undermålig pilsner på Kungsholmskrogar och fundera över saker som aldrig blev. Jag som såg fram emot att dela säng med Ron, säger Gubbstern. När ska jag nu få tillfälle att visa alla mina ballaste t-shirts?, säger Jake the Snake. Jag som ville att vi skulle bo tätt tillsammans, säger Big Red. För övrigt tycker jag att ”När jag kysser havet” är det absoluta bottennappet i en annars ganska medioker gubbrockskarriär, säger Fotografen.

Och sen går vi till Allmänna Galleriet för att dricka gravöl. Big Red har till och med försökt boka fyra dubbelrum på ett närliggande hotell för att komma i stämning. Men det var fullbokat. Men jag kan åtminstone glädja mig åt att jag inte sitter strandsatt i exempelvis Bryssel, utan möjlighet att ta mig hem. Och tjura över att flickvännen inte har lyckats komma hem, eftersom hon sitter strandsatt i Bryssel, utan möjlighet att ta sig hem.

Men jag kan läsa om Laki, och notera att hennes senaste utbrott resulterade i en 50-procentig utrotning av isländsk boskap, en 25-procentig dito av islänningar, samt flera års mörker och kyla, missväxt samt franska revolutionen. Och konstatera att om det värsta detta utbrott för med sig är en missad jobbresa till London så kan jag vara lite glad. Eller åtminstone låtsas att jag är det.


Åtgärder

Information

Kommentera

