Kriget kommer!

29 03 2010

Mjällby AIF är inget att skratta åt. Inte nog med att de har frambringat två av svensk fotbolls allra skönaste lebemän, i form av Flemming Pehrsson och Frank Worthington, de kommer dessutom från en plats så mytologisk att ingen riktigt vet ifall den existerar. Och det var Mjällby som ÖSK mötte i en legendarisk match på gamla Eyravallen i det allsvenska kvalet 1984 (tror jag det var) inför dryga 12 000 åskådare – en siffra som fortfarande torde vara den högsta uppmätta i Örebro i modern tid, trots flera allsvenska besök av ärkefienden Degerfors sedan dess. Så här i efterhand kan jag lättare föreställa mig det vemod min totalt fotbollsointresserade far torde ha känt då han tagit med mig till denna match och insett att det inte skulle bli fråga om några häftiga rörelser de närmsta 90 minuterna i den andlösa trängsel som rådde på södra stå. (Att ÖSK fick ordentligt med stryk har jag däremot förträngt.)

Frank Worthington. Man, myt, sillstrypare.

Vad mera är vilar Mjällbys hemmaarena Strandvallen i ett närmast magiskt skimmer. Inte bara för att det är så oklart var den ligger (vad fan är Lister anyway?), utan även för att man tar sig dit genom att följa flanerstråket genom ett litet bostadsområde. Om detta förtäljde min gamle sportjournalistkollega Henrik många gånger, följt av försäkringen om att denna fotbollsplan bara måste han besöka innan han pensionerar sig. Varpå även jag börjat nära denna dröm. (Ja, detta utspelade sig alltså innan jag listat ut att den exakta sanningshalten i Henriks sena efterjobbet-anekdoter var ytterst tvivelaktig.)

Och eftersom min flickvän härstammar från samma Blekinge som de elva gulklädda Mjällbykrigarna (bland vilka jag förhoppningsvis inte har några buksvågrar) så har vi i samråd beslutat att beställa hem kvällens match på Pay per view och avnjuta den över pizza och öl. Ain’t she the best? Jag har redan klarat visiteringen så läktarvåldet blir förhoppningsvis minimalt. Eller så kan det visa sig att kvällen blir ett rejält test av samboskapets styrka.


Åtgärder

Information

2 responses

29 03 2010
30+

Såhär 68 minuter in i matchen ser det resultatmässigt ganska dåligt ut för di svartvita.

29 03 2010
Ron Obvious

Oättvisan är total! *hmpf* Dessutom är Messas hejaramsor djupt oanständiga (även om jag kan lära mig att älska hennes målgest)!

Kommentera

