Kulstötarlitteratur

15 03 2010

Det finns böcker, det finns klassiker och det finns rariteter. Och till de riktiga rariteterna torde kulstötaren, sexleksaksförsäljaren, webbdesignern, trubaduren och lebemannen Jimmy Nordins Fram till EM-skandalen höra. Man behöver bara läsa baksidestexten för att förstå att det här är något utöver det vanliga:

Som vanligt ljuger kvällstidningarna när dom skriver: Jimmy Nordin berättar allt om FYLLE-skandalen.
Faktum var att jag berättade nästan ingenting. Men i denna biografi – som startar när ja hittar en kula i farsans skrubb vid åtta års ålder – finns ALLT.
Följ min osminkade väg fram till min näst sista tävling – EM i Göteborg. Allt om krisen bara ett par månader innan.
Jag risar och rosar och du som är nyfiken på vem jag verkligen är får veta ALLT. Du får avslöjanden som ingen annan än jag vet om. Men snart vet du !!! Denna bok är den nakna sanningen om Jimmy Nordin.

"20:- Rabatt När du handlar på Snusanikotinfritt.se Rabattkod: boken (*vid order över 150 kr)"

Döm om min oförställda glädje när jag sprang på denna lilla pärla i en obskyr bokaffär i Gamla stan i helgen. För 20 kronor visserligen, men jag ansåg den vara värd sitt pris.

Jag behöver förstås inte redogöra för bakgrunden till den kryptiska titeln. Alla har förstås fortfarande löpsedlarna från sommaren 2006 på näthinnan. Hur skulle världen kunna glömma en händelse av sådan magnitud? Och, ja – Jimmy berättar verkligen hela sanningen om FYLLE-skandalen. Här är den: Jimmy var skitfull. Så full faktiskt att han inte riktigt minns vad som hände, och följaktligen finns det inte så mycket han kan berätta. Ät DET – kvällstidningar!

Men bara för att jag har berättat det rafflande slutet betyder inte att man inte bör ge sig i kast med detta alternativa stycke litteratur, för det är – som baksidestexten redan skvallrar om – sannerligen en upplevelse. Nu är Jimmy Nordin kulstötare i första hand, inte författare, så det vore orättvist att recensera plottens uppbyggnad, eller snarare brist på detsamma. Vad man däremot kan stanna kvar vid är Jimmys härliga språkbruk. Där han är noga med att finurligt leka med ord i varje stycke, och gärna tala direkt till läsaren:
Här försöker jag likt en grönsaksförsäljare med nystruket förkläde sälja mina idémässiga varor ur en ”flätad videkorg” för att tala lite Hoola Band Ola-språk. Kommer ni förresten ihåg den gamla ordleken varför får inte jag binda Mats när Hoola Band Ola? Mycket lustigt eller hur? /../ Det gäller att ”gilla läget” som Sandvikensonen Tomas Ledin sjunger och inte bry sig alltför mycket. Man måste skaka av sig vattnet från sin gåslika, spolformade kropp och gå vidare med högburet huvud. Det retar folk mest.

Jimmy kastar sin spolformade kropp vilt mellan ämnena och ordvitsarna, och lyckas, trots utfästelserna på baksidan, skickligt att undvika att ge läsaren någon djupare insikt i författarens person. Tråkigt, med tanke på den oräddhet med vilken Jimmy Nordin alltid kastat sig in i nya projekt.

Utöver avslöjandet att Jimmy minsann är en hejare på att fiska, några (eller åtminstone en) tokroliga anekdoter om de vilda tonåren, hans engagemang i Befolkningspartiet, och att han gillar DiLeva, så får vi aldrig lära känna Jimmy Nordin på djupet. Men jag misstänker att det beror mer på en språklig brist hos författaren snarare än en ovilja att bjuda på sig själv. Eftersom Jimmy är sig själv närmast ser han självklara orsakssamband där läsaren bara är förvirrad. Den verkliga anledningen till att Jimmy lämnar Gävle för Helsingborg efter att ha blivit avhånad för sina löneanspråk, till att SOK ska utläsas ”Sveriges Okompetenta Korkskallar”, eller vad som ledde till den där ”konstiga stämningen” som fick Jimmy att plötsligt lämna sin tränare, som i sin tur då  förvandlades till ”svansprydd och omåttligt hårig Luciferdjävul”, tycker jag inte riktigt att författaren lyckas klarlägga. Överhuvudtaget slås man av hur nära det är mellan Jimmys påståenden om hur det i själva verket är och anekdoter som bekräftar den raka motsatsen.

Men det Jimmy saknar i tydlighet tar han igen i oförutsägbarhet. Exempelvis ägnar han ett par sidor åt att detaljerat berätta om hur han, under en SM-tävling i styrkelyft, bajsar ner sig rejält. Bara för att avsluta med att dra läsaren vid näsan och förklara att det bara var ett lur. Särskilt besviken blev jag av kapitel 10: Mina bästa år då Ricky Bruch ville träna mig (som börjar med en ganska lång utläggning om hur Jimmy och kulstötarpolaren Sören Tallhem ger ut en julskiva med ”kulstötarmusik” – Ojojoj, var min första tanke. Ska jag bli skivartist efter alla år med skivstången?). Efter att självaste Ricky Bruch hållit låda om sin självbiografi Gladiatorns kamp – Dramat om sanningen bakom rubrikerna om en ännu levande legend per telefon kommer de överens om att Ricky ska hjälpa Jimmy med kulstötarträningen. Så Jimmy släpar med sig Sören Tallhem till Blentarp (där Ricky bor) bara för att finna att Ricky inte är hemma! Ett fruktansvärt antiklimax.

Foto: Aftonbladet

Den här boken låter sig inte rankas efter en vanlig betygsskala. I stället ger jag det sista ordet till den suspekta signaturen ”LGN”, som kan eller inte kan vara en förkortning för Jimmy Nordins pappa Lars-Göran Nordin, som i en kommentar till en text om Lars Keplers bok Hypnotisören skriver:
Hypnotisören är en bra bok…Men jag måste bara dela med mig när det gäller boktips. Jag har nyss läst Jimmy Nordins bok Fram till EM-Skandalen. En memoar/biografi som var fantastiskt bra. Rolig och intressant läsning. Jag rek denna bok till alla som vill läsa och skatta och njuta.


Åtgärder

Information

2 responses

5 12 2010
Som gjorda för varandra? « En ond plats

[…] inställning gentemot både typsnitt, logik och dramaturgi. Är den bara hälften så bra som kulstötarlärjungen Jimmy Nordins Fram till EM-skandalen är jag villig att betala min skjorta för den. Men, ack, den finns inte. […]

12 12 2010
Vi jubilerar! « En ond plats

[…] Kulstötarlitteratur (Mars 2010) Jag tycker att det är lite sorgligt att världen inte delar min entusiasm för Jimmy Nordin och hans litterära ambitioner. ”Fram till EM-skandalen” torde ju trots allt ha en omistlig plats i varje seriöst biografi-bibliotek. […]

Kommentera

