Boktipset

13 03 2010

Lindbergh var den första berömda amerikan i vår samtid som jag lärde mig att avsky – på samma sätt som president Roosevelt var den första berömda amerikan i vår samtid som jag lärde mig att älska – och därför innebar republikanernas beslut att utse honom till sin kandidat mot Roosevelt i presidentvalet 1940 ett dittills oanat hot mot den starka känsla av personlig trygghet, som jag hade tagit för självklar som ett amerikanskt barn till amerikanska föräldrar i en amerikansk skola i en amerikansk stad i ett Amerika som levde i fred med den övriga världen.

Det hände sig, när världen stod på gränsen till fullt världskrig, att den unge flygarhjälten Charles A Lindbergh, tillfrågades att ställa upp som isolationistiskt kandidat i det amerikanska presidentvalet. Han tackade nej. När Philip Roth leker med sin och Amerikas historia i Konspirationen mot Amerika tackar han ja. Och vinner stort. Ur den nioårige Philips perspektiv får vi vara med om några omskakande månader i Newark i en alternativ verklighet där USA höll sig utanför det andra världskriget under ett mer och mer fascistiskt styre.

Man kan ha åsikter om realismen i den politiska historieskrivningen – jag köper den rakt av, hur kan man göra annat efter åtta år av Bushstyre? Men behållningen i boken är ändå huvudpersonens, vår allvetande berättarpojkes, upplevelser, och författarens berättarskicklighet.

Nej, det här ska inte bli någon bokblogg, men då och då stöter man på något som är lite bättre än vanligt, och då vore det ju gnidet av mig att inte dela med mig av det. För det här är riktigt bra skit. Läs’n! Om inte annat för att om några år för första gången kunna säga att du faktiskt hade läst det årets nobelpristagare i litteratur redan.

Åtgärder

Information

Kommentera

