Enkät! skreko de alla

12 02 2010

Jaha, nu är det tydligen bokenkät. Det kan förhoppningsvis förvirra mig en stund och få mig att glömma bort det helvetiska lidande man tvingas utstå dagen efter ”en öl” med jobbet med blott 7-Elevens köttbullemacka i magen.

Som läsare är jag: Aggressiv! Bokjäveln ska avslutas så fort som bara möjligt, varför man ofta kan se mig stöta in i människor på t-banan utförande den så bespottade sysselsättningen gåläsning.

Som bloggare är jag: Förvirrad. Ointressant. Kryptisk.

Senast lästa bok: Senast utlästa bok var Mike Gayles Mr Commitment. Inte hans bästa, men långt ifrån värdelös.

Senast påbörjade bok: Gomorra av Roberto Saviano. Den har tydligen legat på lager ett tag, för när jag öppnade den hittade jag en uppmuntran om att utnyttja min 20-procentiga rabatt på Pocket Shop under hela januari månad 2009. Boken? Jodå, den är väl OK, men jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker om hans sätt att skriva reportage än. Fast med tanke på att den låg i den väska som jag glömde på krogen i natt så återstår det att se ifall jag lyckas avsluta den.

Senast köpta bok/böcker: Stragetxt till mig själv och Me, Cheeta av, öh, en apa tydligen, åt sambon.

Favoritdeckarförfattare: Jag skulle vilja svara ingen, men några av Michael Connollys böcker har fallit mig på läppen. Björn Hellberg har ett fint och prydligt skägg också.

Jag läser allt av: Ryszard Kapuscinski, för han är fan bäst, Mike Gayle och David Sedaris. Erlend Loe har potential att hamna i den här kategorin också, men jag tycker att kvaliteten har sjunkit lite där.

Jag läser helst inte (genre/författare): Deckare, tantsnusk och biografier av rockers, eftersom de ändå bara vill berätta hur fulla de har varit som fullast, vilka tokroliga saker de har gjort när de knarkat, samt vilka de knullar (och vilka de knullat dem tillsammans med). Jag läser heller inte författare som är positiva till Ipred, så dra åt helvete Guillou och Lapidus. Dessutom tycker jag att Paul Auster är överskattad.

Vid hyllan för fackböcker letar jag: Reportageböcker, biografier om bizarra/onda människor, samt tjocka politiska pamfletter om hur vansinnigt ondskefulla USA/CIA/kapitalismen är. Och historiska kartböcker.

Förutom svenska läser jag gärna: På engelska, eftersom flera av mina favoritförfattare har en förmåga att förbli oöversatta till det vackra svenska språket. Ibland läser jag finska på mitt element.

Högst upp i min att-läsa-hög just nu ligger: Harry Potter-böckerna. För att jag inte har läst dem förut, men upptäckt att jag gillar dem. Jag har två kvar.

Högst upp på min bok-önskelista just nu står: Äsch, jag vet inte. Jag gjorde slut på ett par tusen på böcker häromveckan, så mig fattas intet för tillfället. Fast Tyst hav, eller vad den heter, låter som en schyst reportagebok, och dessutom ska det finnas en bok om afrikanska fotbollsspelare som trafikeras runtom i Europa som lär ska heta nåt i stil med Den försvunna diamanten, men den har jag fortfarande inte lyckats lokalisera nånstans.

När jag går på antikvariat letar jag alltid: Burleska skrönor av Henning (och Ernst) Sjöström, samt en specifik utgåva av den Per-Anders Fogelström-bok som jag glömde på tåget i julhelgen.


Åtgärder

Information

Kommentera

