Vett och etiketthörnan

5 02 2010

Jo, jag undrar över en sak. Låt oss säga att en ny kollega på jobbet är nära släkt med låt oss säga en stor rockhjälte. Hur bör man då lämpligast handskas med detta?

Tanken slog mig första gången det dök upp en låt med rockhjälten i fråga när jag spotifajade på jobbet. Med kollegan bakom närmsta pelare kunde jag inte se eventuella reaktioner, men Big Red och jag utbytte blickar och jag undrade om jag lämpligen skulle byta låt, sänka volymen eller kanske rentav höja volymen. Det slutade med att jag desarmerade situationen genom att inte göra någonting alls, och följaktligen inte dra uppmärksamheten till mig alls.

Sen glömde jag bort saken ända tills nästa rockhjältelåt slumpades fram nån timme senare. Och det hela började igen. Till saken hör att kollegan verkar ovillig att prata om släktskapet. Redan veckorna innan orsakade hennes efternamn frågetecken, men idoga googlingar gav inga svar varför det föll  på min lott att ställa frågan på morgonmötet hennes första dag. Och, jo, nog var de släkt alltid. Nära. Fast vi fick dra det ur henne. Och när samtalet gled över på rockhjälten under förra fredagens fuckfest förhöll hon sig märkligt tyst.

Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta. Å ena sidan är det ju lite coolt att att hänga med en familjemedlem till en person som jag har sett upp till mer än halva mitt liv. Å andra sidan verkar hon en smula obekväm när släktskapet – eller åtminstone personen i fråga – kommer på tal, varför ingen heller vågat ta steget och helt enkelt fråga hur landet ligger. Tankar? Tips?

Och i en inte helt orelaterad newsflash: Nu tänker jag gå på Thåström. Så det går bra att vara avis nu.

Kärlek och uppror


Åtgärder

Information

Kommentera

