Den tredje statsmakten

4 02 2010

Jag förvånas ständigt över vilka saker folk skickar in till tidningar, dessa institutioner som, bättre än de flesta andra, kan sprida ord till omvärlden. Till dessa skickar folk sina hjärnspyor hela tiden, och de är alltid noga med att bifoga korrekta kontaktuppgifter. Det är som att de inte ens anar med vilken respekt deras omsorgsfullt nedtecknade ord behandlas.

Min förre chef, till exempel, roade sig ofta med att högläsa stycken han fann lustiga ur diverse jobbansökningar för mig. Och om vanligt folk tilläts läsa de mest häpnadsväckande insändare eller artikeluppslag tidningar får skulle folk kanske inte häpna lika mycket över plötsliga utbrott av småsinthet och ignorans de stöter på i sina dagliga liv, eller ens finna vissa kvällstidningskrönikörer särskilt undermåligt begåvade.

Journalisten - demokratins försvarare och samvetslösa pervo

I dag anlände ett tjockt kuvert från en kvinna från Lindome, som råkat på vår tidning och som händelsevis undrade om vi ville, eller kanske kände nån som ville, publicera hennes noveller. Det gjorde vi förstås inte, men bläddrade ändå nyfiket vidare, och det vi fann gjorde oss inte besvikna. Vi kastades rakt in i ett ångande hästaklafs, utan bjäfs och omskrivningar. Vi hade fått en riktig feting till sexnovell. Och fattade inte riktigt varför. Men, även vår muntration var sann och äkta, betvivlar jag att kvinnan från Lindome kommer att få något svar, och jag betvivlar även att Gubbstern kommer att plocka ner novellsamlingen från sin ”puckovägg” – där den omedelbart hamnade – någon gång snart eller ens låta bli att diskutera, skärskåda och recitera den frekvent nere i grabbhörnan den närmsta tiden. Men det är ju bara vad jag tror.

Men det var åtminstone bättre än den gången då vi fick en mobilvideo som förevigat en fin stund mellan en hockeyspelare och en rosa dildo.

I dag mottog vi för övrigt det allra första samtalet till den nya fasta telefonen som vi installerade i söndags. Det var en kvinna (jag säger kvinna fast jag inser att det sannolikt var en gymnasiedropout med tunn plånbok) från Svensk Fondservice som uppmanade mig att ge hennes uppdragsgivare kontroll över mina pensionspengar, av den enkla anledningen att de faktiskt ringde först. Efter att jag förklarat att jag gärna ville kolla upp vad de var för ena tjommar innan jag överlämnade min ekonomiska framtid i deras händer (för en blygsam avgift) ringde det igen. Denna gång var det en man som jag tror ville skicka mig boxershorts. Jag är inte riktigt säker för han var svår att begripa. Jag är inte övertygad om att detta är den oomkullrunkeliga sanningen, men jag tror att han hade stora mängder popcorn i munnen, eller så var han kanske full. Därför är jag heller inte säker på ifall han verkligen nämnde en rätt hög monetär summa i samband med att jag gick med på att ta emot ett bar benkläder eller inte.

I det läget visade flickvännen hur som helst stor rådighet, slet åt sig telefonen och ringde omedelbart Nix. Det är en sida hos henne jag tycker mycket om.

Förra torsdagen bjöds det på en veritabel bakverksorgie. En kvinna med ett bageri hade uppskattat en artikel vi gjorde om henne så till milda att hon, i arla morgonstund, hastat tvärs över hela stan för att visa sin uppskattning medelst tre stora lådor semlor, bullar och hallongrottor. Och eftersom artikeln redan publicerats behövde vi inte ens skämmas över att mutsvulla. I dag var det torsdagsfika igen. Denna gång för att fira att det tydligen inte finns någon annan tidning än vår som läses av så många innerstadsbor. Helt fel vecka att förekomma på bild både på löpsedlar och mittuppslag alltså. Fan.

Åtgärder

Information

2 responses

11 02 2010
Erik J

Så du har också råkat ut för lurendrejarna Svensk Fondservice. De är riktigt osriösa med massa anmälnngar till konsumentverket, se http://www.cint.se/debatt/ShowPostFlat.aspx?PostID=124686

11 02 2010
Ron Obvious

Jaha, där ser man. Det är det fina med internets – man behöver sällan ”kolla upp nåt” själv.

Kommentera

