Puck och boll och sånt

1 02 2010

Jag kan meddela alla som undrat att jag under den gångna helgen blivit ägare till långfärdsskridskor (farbror ska hasa runt på trekanten till kidsens hårda glåpord är det tänkt och (även om jag inser att det är ganska orealistiskt) skrinna hem från jobbet den genaste vägen), samt ett ståkkålmskt telefonnummer (men inte förrän vi krypit omkring på golven ganska länge och undrat om det kan vara möjligt att vår lägenhet faktiskt inte har något telefonjack). Jag har även hunnit med att baka mitt mest avanceradebröd hittills (konstiga gryn och solrosfrön och grejor – nej, ingen surdeg) samt mentalt möblerat de 96 kvm lägenhet i närförort som vi kanske kommer att bo i inom kort.

Men framför allt har Afrikanska mästerskapen tagit slut. Som nybliven sambo har jag inte sett tillnärmelsevis så mycket mästerskapsfotboll man kan tycka vara rimligt, men å andra sidan har det varit ett ganska medelmåttigt mästerskap. Eftersom jag missade Angolas fenomenala genomklappning från 4-0 till 4-4 sista kvarten i premiärmatchen mot Mali så är mitt bästa minne från kvartsfinalen ElfenbenskustenAlgeriet. Främst den spontana vad-i-helvete-gör-du-minen på ivorianen som fick se en lagkamrat sno bollen mitt framför fötterna på honom, bara för att sekunden senare se bollen inborrad i klyk. Ja, sen var det en hel massa osannolika sistaminutenvändningar och skador på båda målvakterna och straffar och grejor, men i slutändan gick det som det brukar nuförtiden – Egypten vann, och en handfull stjärnspelare blev långtidsskadade.

Ja, och sen var det visst ett lag som blev beskjutna av argsinta rebeller också. Men om Togos avstängning har jag faktiskt inget att tillägga – FIFA-reglerna stipulerar trots allt (sen får man tycka vad man vill om dem) automatisk avstängning av landslaget så fort landets regering blandar sig i. Det har hänt Nigeria och Gambia (tror jag det var) och, för en väldigt kort stund, Grekland. Men eftersom det rör sig om ett afrikanskt land ska pöbeln förstås vröla om skandal och bananrepubliker trots att samma regler gäller alla.


Åtgärder

Information

Kommentera

