The importance of being Gayle

16 01 2010

Våren 2006 tyckte jag att det kunde vara nog med glidarlivet och bestämde mig för att aktivt börja dejta. Så här nästan fyra år senare får man ändå säga att det äventyret slutade över förväntan. Men det som fick mig att slutgiltigt ta klivet in i dejtvärlden var inte någon överdriven rädsla för att dö ensam, en sista desperat handling av en mycket kåt man, eller ett sätt att tryggt ramla ner i den konformativa fållan. Nej, det var Mike Gayles bok Dinner For Two som avgjorde. Så här i efterhand minns jag inte ens hur det kom sig, eftersom Dinner For Two handlar om hur slackern Dave lär känna sin plötsligt uppdykande trettonåriga dotter, och inte, som man skulle kunna tro, om dejtande och tvåsamhet. Det enda jag minns är att den gjorde mig på oförskämt gott humör, vilket även gäller alla de andra av hans böcker som jag har plöjt igenom sedan dess.

Därför var det ganska låga odds på att Mike Gayles senaste bok The to-do list skulle resultera i en alldeles egen Att göra-lista. Jag må vara betydligt analare och ordningssammare än författaren själv vilket kunde tyda på att jag inte behöver stolpa upp saker i punktform för att få dem gjorda, men å andra sidan gör mitt anala drag det lätt att relatera till listskrivande. Faktum är att jag redan har införskaffat mig ett piffigt blått anteckningsblock och än så länge punktat upp 42 saker som jag borde göra för att jag faktiskt borde göra dem. Och i förlängningen kanske bli en lite bättre människa.

Messa har redan uttryckt skepsis och visst missnöje med listan, vilket jag utgår från beror på att hon är lite rädd för att jag faktiskt ska bli en bättre människa och därmed göra henne sämre i relation, men den ration oss emellan skulle nog må bra av att jämnas ut. Jag tänker inte outa några punkter än, men så mycket kan jag säga att jag tänker börja lugnt med saker av vardagskaraktär och spara att bestiga Mt. Everest och organisera återträff för JMG:s avgående class of ’04 tills jag blivit lite varmare i kläderna. Att göra-listan är i rullning.

För övrigt borde Mike Gayle vara en given kandidat för en serie Samtida författare som borde hyllas en smula, men det spar jag till en annan gång. Kanske sätter jag upp det på listan.

Skåden den svarte Pulp-diggaren!


Åtgärder

Information

One response

9 03 2011
Bokblogg 20: My legendary girlfriend « En ond plats

[…] vet ju redan att jag tycker mycket om Mike Gayle, det har jag ju redan berättat. Mike Gayle skriver roliga böcker om vardagshändelser för snubbar i min ålder. De levererar […]

Kommentera

