Ännu en årslista

1 01 2010

OK, det är möjligt att jag skrev nånstans att jag är färdig med årslistor och slikt, men sen läste jag en ganska usel topp 100-lista över decenniets bästa filmer i The Guardians filmblogg. Så här kommer en bättre lista, ty för filmbranschen finns det fortfarande hopp.

00-talets 15 bästa filmer, subjektivt sammanfattat och bedömt på en kvart:

15. District 9 (2009)
Jag gör plats för årets bästa film. En sydafrikansk satir med en riktig antihjälte och lite sci-fi, och befriande långt ifrån hollywoodsk standardäction.

14. Le fabuleux Destin d’Amelie Poulain (2001)
Visuell porr och gamla skrönor i en liten modern saga det inte går att tycka illa om.

13. El Laberinto del Fauno (2006)
Visuell porr och gamla sagor i en obehaglig krigshistoria.

12. The Squid and the Whale (2005)
Noah Baumbachs första terapisession är en rörande historia om två pojkar mitt i en skilsmässa.

11. Mystic River (2003)
Också en barndomshistoria, men betydligt mer obehaglig än rörande. jag valde denna framför två andra lysande Sean Penn-filmer under decenniet, The Pledge och Into the Wild.

10. Låt den rätte komma in (2008)
Fin filmatisering av en fin bok. Så stämningsfull att vi satt och frös i biosalongen mitt i en värmebölja.

9.  O Brother, Where Art Thou (2000)
Får representera bröderna Coen, även om den genomonda No Country For Old Men borde ha fått plats på listan. Bra musik, en härlig liten historia och John Turturro i en 90 minuter lång grimas.

8. Big Fish (2003)
Ännu en färgrik saga/skröna. Jag gillar tydligen såna. framför allt gillar jag Tim Burton.

7. Wall-E (2008)
Gissa vad – en söt liten saga till.

6. The Prestige (2006)
En film med en twist om två konkurrerande illusionister.

Fellowship of the Ring

5. Lord of the Rings (2001-2003)

Man kan tycka att filmserien har förstört lite av nöjet med Tolkiens böcker, men å andra sidan är det en magnifik trilogi som hindrat alla utom de mest fanatiska fansen att gnälla på att Tom Bombadill inte är med.

Stranger Than Fiction

4. Stranger Than Fiction (2006)

En liten bagatell med Will Ferrell och Emma Thompson om konsten att berätta en historia som gör en på gott humör. Petar bort Anchorman från listan.

Aldrig under kulan om du inte kan dansa disco!

3. Disco Kung-Fu (2002)

Kortfilm, shmortfilm. Det här kan vara den roligaste film jag nånsin har sett.

Mulholland Dr.

2.  Mulholland Dr. (2001)

Det tog mig flera tittningar för att överhuvud taget begripa vad David Lynchs mästerverk handlar om. Men jag älskar den.

Donnie Darko

1. Donnie Darko (2001)

Det tog mig flera tittningar för att överhuvud taget begripa vad Richard Kellys mästerverk handlar om. Men jag älskar den.

Nära: Slumdog Millionaire, Borat: Cultural Learnings of America för Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan, El Orfanato, Das Leben der Anderen, Memento och Stardust.

För övrigt tycker jag, apropå Opassandes fundering, att nätgullandet är ett betydligt viktigare problem att ta tag i än nåt eventuellt näthat. Där har Anton Abele nåt att bita i.


Åtgärder

Information

Kommentera

