Mitt decennium

31 12 2009

Det är den tiden på året igen. Tjälknulen ligger i blöt och finskjortan är nystruken (kan vi väl säga) och det är dags att sammanfatta det som varit. Varför inte hela decenniet, nu när ett nytt ska börja? Det är något både tryggt och obehagligt att jag har fört nån sorts webbdagbok i nästan sex år, men å andra sidan är det mesta som står skrivet så kryptiskt att jag inte förstår det själv. Och år 1999, så här i efterhand, känns som ett annat århundrade.

2000
Framtiden var ljus. Jag skulle bli sån därn IT-kille, och trots att jag tidigt insåg att jag och Frippe var bättre på Cartman-imitationer än på obejktorienterad programmering så genomförde vi vår IT-utbildning på Meteorit, en påbyggnad på den fil kand i Informatik med metodologisk inriktning vi plockade ut på förra mellenniets sista år. Vi kastades ut i yrkeslivet i april och for sedan land och rike kring för att försöka imponera på eventuella arbetsgivare i dotcom-boomens tid. Samma dag som som fotbolls-EM sparkade igång, alltså tidigt i juni,  fick jag ett ja från den jättehäftiga webbreklambyrån. Men det var ytterst nära att jag blev databasbyggare i Göteborg i stället. Och vem vet hur årtiondet sett ut då?
Civilstånd: Väldigt singel. Men förtjust i kurskollega med många fina historier om Kirunas nattliv.
Jobb/studier: Pluggade till programmerare, fick sen praktikplats som sån på webbreklambyrå.
Minnesvärda händelser:  Jag lär mig vad en mellotron är och Duncan Ferguson återvänder till Everton efter en olycksalig sejour i Newcastle United. Går med i en mailinglista om tv-serien The Simpsons, och tillvaron skulle aldrig bli detsamma igen. Mahirs hemsida blev ett tidigt internetfenomen. Tommy Ståhl slutar spela fotboll. Jag spelar Championship Manager för första gången.
Lyssnar på: Sabbat, Krixhjälters och Ola & Potatisarna.
På tv: Simpsons, Kvällstoppen.

Skrivet år 2000: Likt Proust och hans madeleinebakelser fick jag en svår flashback, då jag i förra veckan lyssnade på Camels utmärkta skiva Stationary Traveller. Detta gjorde mig en smula deprimerad eftersom det påminde om en händelsefyld tid, och det fick mitt nuvarande leverne att kännas tomt och innehållslöst.

Jag mindes nämligen en vecka på Phragmensvägen i Örebro. Det skedde så att två av mina närmare vänner lånade den ena vännens brors lägenhet under en veckas tid. Detta var häftiga grejor eftersom ingen av oss ägde en egen lägenhet. Jag måste ha varit 18 år då, eftersom jag minns att jag fick sova en natt i min fars Audi då en av personerna i lägenheten ville ha lägenheten för sig själv och den flicka han fått med sig från nöjesetablissemanget Contan. (Det var först senare samma år jag köpte min första bil – en grön Passat – av en lesbisk 150-kilosnegress från Ervalla). Under den veckan lyssnade vi en hel del på just Stationary Traveller av Camel. Jag minns att vi under några av dagarna hade besök av ett par unga lösaktiga flickor från Småland. Jag gjorde mig även ovän med en före detta flickvän då jag under folkölsrus spekulerade över vem av flertalet kandidater som egentligen var far till barnet hon bar i sin mage. (Den ovänskapen höll i sig ganska länge av förklarliga skäl, dock vet jag nu vem fadern är (och jag var inte en av kandidaterna ska jag kanske tillägga)). En av kvällarna drev störningsjouren oss ur lägenheten så vi åkte istälet till Karlskoga för att dricka fler öl samt se en vän spela inomhus-DM i damfotboll i Nobelhallen. Det förekom även bruk av en vattenpipa som var en av inventarierna i lägenheten, då den ordinarie lägenhetsinnehavaren har ett förflutet som hippie. En annan kväll festade vi hela natten med ett tiotal
kompletta främlingar.
Se där, några av händelserna under en vecka i min ungdom. Detta gjorde mig en smula nere eftersom det var ganska länge sedan något riktigt fränt hände i mitt liv, medan vi hann med så mycket under så kort tid på den tiden. Dock fick jag glädjen att ha sex i en källartrapp i vintras, men det är också det enda oväntade som hänt på mycket länge. Därför kom det som en glad överaskning att en Internetbyrå efter endast en 15 minuter lång intervju vill ge mig ett arbete, med början i augusti. Då kan även jag ha råd att leva ett värdigt liv igen!

Tidstypisk bild:

Tavla i personalutrymmet. Notera brallorna.


Åtgärder

Information

One response

31 12 2009
Ron Obvious

…och nu tycker jag att det är jättekonstigt att det här inlägget tydligen är ett av knuffs ”48 aktuella blogginlägg om grön ungdom”. Men spännande.

Kommentera

