Bucker och sånt

23 12 2009

Visserligen ska julen avfiras först, men sen är det inte långt kvar till nyår, och är det nyår förväntas man skapa listor. Fast den bitterhet och det ömsesidiga fiendskap som vuxit under året gentemot de institutioner man måste ha att göra med för att kunna skapa de sedvanliga listorna gör att det inte blir någon sån i år. Lyckligtvis kan man göra andra listor. Som till exempel den här, som jag snott från en som snott den.

(Jag forskade faktiskt lite grann, eftersom jag tyckte att det var märkligt att till exempel Bröderna Karamazov och Främlingen inte finns med på listan, och den topp 100-lista jag hittade hos BBC – som ska föreställa de 100 mest omtyckta böckerna bland brittiska läsare – är inte samma lista som den nedan. Men den skiljer sig inte särskilt mycket, mina favoriter ovan är inte med där heller, men det är å andra sidan mindre monumentala verk såsom Gudfadern (låt inte filmens kvalitet lura dig) och trädgårdstomtefilosofiska Alkemisten. Den här listan kommer tydligen från en undersökning om böcker du inte kan leva utan, och publicerades i The Guardian. BBC:s 100-lista hittar man här. )

Slutnördat nu. När är min bekännelse:

”The BBC apparently believes most people will have only read 6 of the 100 books here. Please copy and paste your bolded books read, italicized books as ”want to read”, and then sum up with a head count, so to speak. What does the list say about your reading habits?”

1 Pride and Prejudice – Jane Austen
2 The Lord of the Rings – JRR Tolkien (Älskade bokserien i tonåren. Filmhajpen har förstört lite av dess magi.)
3 Jane Eyre – Charlotte Bronte (Jag tror mig ha läst den, men minns inte tillräckligt för att kunna bevisa det.)
4 Harry Potter series – JK Rowling (Icke, men då sambon har samtliga volymer på två språk så lär det hända nån gång.)
5 To Kill a Mockingbird – Harper Lee
6 The Bible (Knappast hela. Men i en nära framtid lär jag läsa Crumbs Genesis. Trots att Gubbkepsen snodde vårt pressex.)
7 Wuthering Heights – Emily Bronte
8 Nineteen Eighty Four – George Orwell (Inte så underhållande, men ligger sannerligen i tiden.)
9 His Dark Materials – Philip Pullman (Den här boken är trea på BBC-listan. Varför har jag inte hört talas om den?)
10 Great Expectations – Charles Dickens
11 Little Women – Louisa M Alcott
12 Tess of the D’Urbervilles – Thomas Hardy
13 Catch 22 – Joseph Heller (Överskattad.)
14 Complete Works of Shakespeare (Såklart inte, men som gammal litteraturstudent har jag plöjt igenom kanske ett halvdussin ialla fall.)
15 Rebecca – Daphne Du Maurier
16 The Hobbit – JRR Tolkien (Trevlig barnbok.)
17 Birdsong – Sebastian Faulk
18 Catcher in the Rye – JD Salinger (Antar att jag borde läsa denna, Kerouac och Thoureau. Antar att jag kommer att hata dem också.)
19 The Time Traveller’s Wife – Audrey Niffenegger
20 Middlemarch – George Eliot
21 Gone With The Wind – Margaret Mitchell
22 The Great Gatsby – F Scott Fitzgerald (Sambons favorit. Trevlig, men inte så engagerande.)
23 Bleak House – Charles Dickens
24 War and Peace – Leo Tolstoy (Jag läste hela denna såpopera på bussen till Dagab på Hisingen under en sommar.)
25 The Hitch Hiker’s Guide to the Galaxy – Douglas Adams (Ja. Många gånger. Har inte alla det?)
26 Brideshead Revisited – Evelyn Waugh
27 Crime and Punishment – Fyodor Dostoyevsky (Jag läste mycket rysk realism när jag gick på KomVux en gång i tiden. Alla borde göra det.)
28 Grapes of Wrath – John Steinbeck (Den här eländiga historien borde alla läsa, och sen borde de titta på Carnivalé.)
29 Alice in Wonderland – Lewis Carroll (Jag har svaga minnen av den här, ihop med nån sorts schakteori. Är dock inte säker.)
30 The Wind in the Willows – Kenneth Grahame
31 Anna Karenina – Leo Tolstoy
32 David Copperfield – Charles Dickens (Fick jag av moster när jag fyllde typ 9 år. Nej, jag läste den aldrig även om jag sa att jag gjort det. Såg ni inte hur jävla tjock den var?)
33 Chronicles of Narnia – CS Lewis (Lånade jag många gånger i den gamla bokbussen, men jag kom aldrig igång riktigt.)
34 Emma – Jane Austen
35 Persuasion – Jane Austen
36 The Lion, The Witch and The Wardrobe – CS Lewis (Fast den här plöjde jag i alla fall. Tack vara den tecknade filmen.)
37 The Kite Runner – Khaled Hosseini (Står på listan.)
38 Captain Corelli’s Mandolin – Louis De Bernieres
39 Memoirs of a Geisha – Arthur Golden
40 Winnie the Pooh – AA Milne (Det var nog den jag läste i stället för Alice på barnlitteraturen när jag tänker efter.)
41 Animal Farm – George Orwell (Mycket trevlig satir. Jag kan ha skrivit en egen version i mellanstadiet, men jag kommer aldrig attt erkänna det.)
42 The Da Vinci Code – Dan Brown (En monumental sidvändare, och jag förstår inte riktigt de som skäms över att de gillar den.)
43 One Hundred Years of Solitude – Gabriel Garcia Marquez (En av mina favoritböcker. En vacker släktsaga.)
44 A Prayer for Owen Meaney – John Irving (Ingen av Irvings bästa, men det betyder inte att den är dålig.)
45 The Woman in White – Wilkie Collins
46 Anne of Green Gables – LM Montgomery
47 Far From The Madding Crowd – Thomas Hardy
48 The Handmaid’s Tale – Margaret Atwood
49 Lord of the Flies – William Golding (…måste alla skolelever läsa. Förstås en klassiker.)
50 Atonement – Ian McEwan
51 Life of Pi – Yann Martel
52 Dune – Frank Herbert
53 Cold Comfort Farm – Stella Gibbons
54 Sense and Sensibility – Jane Austen
55 A Suitable Boy – Vikram Seth.
56 The Shadow of the Wind – Carlos Ruiz Zafon (Bra bok, men det stör mig att spansktalande författare har en faibless för onyanserat onda karaktärer. Ingen är så ond i verkligeheten!)
57 A Tale Of Two Cities – Charles Dickens
58 Brave New World – Aldous Huxley (Borde jag faktiskt läsa.)
59 The Curious Incident of the Dog in the Night-time – Mark Haddon
60 Love In The Time Of Cholera – Gabriel Garcia Marquez (Tror aldrig att jag läste ut den.)
61 Of Mice and Men – John Steinbeck (Underbart språk, underbar sorglig historia.)
62 Lolita – Vladimir Nabokov (Också det en språklig upplevelse. Och notera gärna att the original lolita är typ 12 år.)
63 The Secret History – Donna Tartt (Läste jag mer eller mindre av tvång eftersom flera kvinnor i min närhet dyrkar den. Och, visst, den är bra, men inte bra. Och varför var det bara jag som tyckte att karaktärerna var osympatiska?)
64 The Lovely Bones – Alice Sebold
65 Count of Monte Cristo – Alexandre Dumas (Har jag nog läst i barndomen. Men ej säker.)
66 On The Road – Jack Kerouac
67 Jude the Obscure – Thomas Hardy
68 Bridget Jones’s Diary – Helen Fielding (Har boken. Kommer kanske inte att läsa den.)
69 Midnight’s Children – Salman Rushdie
70 Moby Dick – Herman Melville (Har läst lite. Naturligtvis inte hela.)
71 Oliver Twist – Charles Dickens (Se ovan)
72 Dracula – Bram Stoker (Se ovan)
73 The Secret Garden – Frances Hodgson Burnett (Har sett filmen. Tror jag.)
74 Notes From A Small Island – Bill Bryson
75 Ulysses – James Joyce (Jag tror inte att någon ärligt kan säga att h*n har läst precis hela denna hjärnspya.)

76 The Bell Jar – Sylvia Plath
77 Swallows and Amazons – Arthur Ransome
78 Germinal – Emile Zola (Jag är faktiskt lite osäker på vilken Zola detta är, så jag vet inte om jag läst den. Zola var dock, generellt sätt, rätt så urtråkig, precis som alla de franska realisterna.)
79 Vanity Fair – William Makepeace Thackeray
80 Possession – AS Byatt.
81 A Christmas Carol – Charles Dickens (Jodå. Tack, Disney, för det.)
82 Cloud Atlas – David Mitchell
83 The Color Purple – Alice Walker
84 The Remains of the Day – Kazuo Ishiguro (Nic, men filmen tyckte jag om.)
85 Madame Bovary – Gustave Flaubert (Faktiskt värd att läsa. Men man kan skumma genom detaljerna.)
86 A Fine Balance – Rohinton Mistry
87 Charlotte’s Web – EB White
88 The Five People You Meet In Heaven – Mitch Albom
89 Adventures of Sherlock Holmes – Sir Arthur Conan Doyle (Bra skit.)
90 The Faraway Tree Collection – Enid Blyton
91 Heart of Darkness – Joseph Conrad (Usch och fy. Nånstans inne i gröten sägs det något intressant om det mänskliga psyket, men den här lilla tunna boken har ett så sirapstungt språk att det känns som om det är Bibeln (inkl apokryfiska skrifter) man plågar sig igenom.)
92 The Little Prince – Antoine De Saint-Exupery
93 The Wasp Factory – Iain Banks
94 Watership Down – Richard Adams (Blev jag tipsad om på nätet. Men vad fan – att den handlar om några kaninjävlar utan personlighetsdrag fick jag inte veta! Den blev aldrig färdigläst.)
95 A Confederacy of Dunces – John Kennedy Toole (Inte så bra som folk säger. Men inte så dålig heller.)
96 A Town Like Alice – Nevil Shute
97 The Three Musketeers – Alexandre Dumas
98 Hamlet – William Shakespeare (Säkert flera gånger. Den är ju trots allt rätt kort.)
99 Charlie and the Chocolate Factory – Roald Dahl (Faktiskt inte, trots att jag trodde att jag hade läst allt av Dahl.)
100 Les Miserables – Victor Hugo (Det är Jan Banan-boken, ja? Nej.)

Lästa: 27/100
Vill läsa: 3/100

Slutsats: Lite svagt resultat. Som gammal litteraturstudent tycker man att jag borde ha läst lite fler historiska klassiker. Så jag väljer att skylla på urvalet.

Nu far jag till skogarna och är analog i några dagar. God jul och allt det där.


Åtgärder

Information

7 responses

23 12 2009
30+

Nu kom jag precis på att jag läst Madame Bovary, på gymnasiet. Så minnesvärd var den. Hatten av ändå för att du tillbringat så mycket tid med näsan i böcker.

Å God Jul.

23 12 2009
Messa

Gah! Måste. Kopiera. Listan. Måste. Kolla. Litteraturstatusen.

29 12 2009
Ludde

Att inte den supertråkiga boken Chockvågor av din gamle polare kom med. Jag har den förövrigt fortfarande i min bokhylla, om den inte ramlade av flyttbilen förstås.

29 12 2009
Ron Obvious

Men vad fan? Jag har ju letat efter den i flera år, rövnylle! Jag måste ha den eftersom jag är med i den själv.

29 12 2009
Ludde

Ska du komma och snacka om rövnylle, med hela ansiktet täckt av stjärtskägg! Vore bra om du fick tillbaka den, den tråkar ner böckerna som står runtomkring den.

29 12 2009
Ron Obvious

Nu är du bara bitter för att du aldrig har läst en skönlitterär bok i ditt liv. Förresten kan jag påminna mig en liten försagd hårtuss strax under ditt blåshål en gång i tiden, så thpbbt!

19 08 2014
sex

sex

Bucker och sånt | En ond plats

Kommentera

