Kanylångest

28 10 2009

”Under vecka 46 kommer en läkare från Odenplans Naturhälsa hit och vaccinerar ALLA i personalen mot den nya influensan.” Så stod det i det fruktade mejlet som oundvikligen kom i går. Den nya influensan är alltså det officiella namnet på svininfluensan, man tog ett principbeslut på någon myndighet att använda det namnet för att förtydliga att det inte handlar om någon gammal influensa och undvika missförstånd. Att ordet alla är skrivet i versaler är ingen slump – vi är flera på redaktionen som påpekat för högsta hönset att vi mer än gärna slipper, men fått svaret att hon VILL att vi gör det. Och att jag nu tydligen är tvungen att få en spruta förbittrar mig en smula.

Faktum är att jag trodde att svininfluensan blåst förbi för länge sen. Jag har inte följt skriverierna eller ens lagt en tanke på den eftersom jag tillhör de som aldrig åker på några epidemier. Jag skrattar tropiska influensor och vinterkräksjukor i ansiktet eftersom det är min fasta övertygelse att sådant enbart drabbar såna som tvättar händerna 18 gånger om dagen, automatiskt slänger mjölk med utgånget datum samt får panikångest vid blotta tanken på en offentlig toalett. Medan vi som klarar några år av hårt studentliv och aldrig bangar lite mögligt bröd eller en soppa på det blekbruna gojset längst inne i frysen är utrustade för att möta en atomvinter utan så mycket som en förkylning.

Så det irriterar mig naturligtvis att jag mer eller mindre tvingas ta en spruta för att förhindra något som aldrig kommer att hända, och att jag genom att göra det sannolikt förhindrar någon som mycket gärna vill ha en spruta från att få det, samt bidrar till nya, jävligare och mer resistenta framtida virus. Och, om man får tro de som vaccinerade sig för den senaste influensan och blev dåliga i flera veckor, snarare öka risken att bli sjuk. Och dessutom indirekt mördar hajar. Inte ens mitt argument att jag rimligtvis inte kan smitta någon annan med influensan om alla andra vaccinerar sig funkar, eftersom jag inte är ensam på redaktionen i motståndsrörelsen. Fan.


Åtgärder

Information

2 responses

29 10 2009
LaKex

Ingen kan ju TVINGA dig att vaccinera dig? Det verkar ju inte klokt. Vi hade häromdagen, men jag hoppade över det. Chefen vart lite bister men vaffan.

29 10 2009
Ron Obvious

Det kan de såklart inte, men det lär bli rätt finsk stämning.
Det är inte så mycket själva vaccineringen jag stör mig på som att någon annan bestämt att jag behöver en, fast jag själv aldrig ens skulle komma på tanken.

Kommentera

