På spaning efter den tid som flytt

9 10 2009

Peter Eng hette en, på 80-talet, ganska respekterad sportradiopratare. Numera kallar han sig ”Peppe Eng” och är mysfarbror på diverse TV4-program. (Se även Engstrand, Tommy). Min flickvän har såvitt jag vet aldrig gått runt och spridit Eng-ismer omkring sig. Förrän denna den senaste veckan. Det Peppe Eng sa, och som min flickvän så frekvent har citerat, var ”Ja, ingen har väl kunnat missa att Sverige spelar ödesmatch i VM-kvalet nu på lördag.” Eftersom jag hade missat det. Och har bokat upp lördagen i fråga på icke tv-vänligt sätt. Det är verkligen inte likt mig.

1989, några år innan Peter blev Peppe, var jag en spenslig tonåring som tyckte mycket om folköl och hårdrock. Och Madde, som var blond, söt och rapp i käften, ”en av grabbarna” som började i vår klass i åttan, och som strax därefter såg till att bli min flickvän. Och när jag till sist hade upptäckt alla de där goda egenskaperna hos henne så hade hon redan dumpat mig och gått vidare till nästa. Men hon var ändå den som alla andra flickorna i mitt liv måste mäta sig med efteråt. I dag har hon nytt efternamn och en massa barn. Och om Madde var en av grabbarna så var Helene pojkflickan full stop. Eftersom storebror hennes var elitseriespelare i ishockey så var det kanske inte konstigt att hon också kunde safta på en kroppstackling. I dag är hon nån form av mäklare och är Facebookvän med kvinnan som avses i, det alltjämt ganska populära, blogginlägget Döden i lurviga lårstövlar.

Linda var fortfarande min granne, nu har hon flyttat 5 mil söderut, gift sig och är på smällen. Alla de kommer. Det gör även Susanne, lite otippat, som var mobbad och tystlåten. Om henne spreds skrönor i stil med att flottet i hennes hår är smör, jag svär och hela familjen brukar springa omkring nakna hemma hos dom. Ja, ni fattar, ni har väl också gått i plugget. Vad hon gör i dag har jag ingen aning om, men jag lär väl få det snart.

För det är alltså dags för klassåterträff. Det är 20 år sen vi gick ut nian och skulle börja leva och nu är räkenskapens dag här. Typ. Jag ska i alla fall gå. Trots att jag missar Sverige-Danmark. Och jag ser faktiskt fram emot det. (Och det kan även ha lite att göra med att Fleetwood Mac kommer till stan imorrn, och med dem Messas pappa (och Maggan). Jag ska inte säga att jag inte gillar Messas pappa (och Maggan), men jag är kanske ändå inte helt bekväm med att de ska bo här i vår lilla tvåa över helgen (och Fleetwood Mac slutar tidigt – de måste gå och lägga sig klockan tio), när jag trots allt är snubben som tog hans älskade dotter ifrån honom och flyttade henne 60 mil, och som dessutom inte var helt anständigt klädd första gången han träffade mig. Dessutom kommer han garanterat att håna mitt skägg, eftersom han har en mustasch som är äldre än vad jag är.)

Jag ska gå trots att klassträffar är allvarliga saker, nervösa grejor. Ni vet alla de där som som flyttar till storstan med stora skribentdrömmar och som sen skriver självbiografiska romaner i vilka de hånar sina gamla klasskompisar som var såna as? Jag är inte en av dom. Vi var en bra klass.

Jag var på 10-års-reunionen också, och vill minnas att jag gillade det. Pjodor gjorde det också – han träffade sin blivande fru där (varför hon kanske har invändningar mot att han kommer denna gång). Det verkar nämligen inte bli samma uppslutning nu – bara åtta stycken har anmält sig, men förhoppningsvis blir vi fler. (Flickvännen noterade att jag var den enda av manligt kön som anmält sig och har påpekat med sträng röst att Jag är din flickvän nu. Dagligen.) Den enda vi kan vara säkra på inte kommer är Tony. Såvida han inte rymmer igen. Full rapport kommer på söndag. Eventuellt.

Åtgärder

Information

Kommentera

