Effektivitetsstrategier

8 10 2009

Sedan en vecka tillbaka har vi genomfört en schemaomläggning på redaktionen i syfte att bli lite effektivare. Ett experiment som har fungerat så bra att jag nu sitter mer eller mindre sysslolös med tre timmar till hemgång. Min största insats i dag var att dra i gång en vadslagning om Nobelprisvinnarens nationalitet.

Tyskland, föreslog Nöjesredaktören och tog hem potten, inte helt utan en känsla av tvång att köpa kanelbullar till oss alla. (Och inte helt utan protester från Big Red, som tippat Rumänien, litteraturvinnarens födelseland). Bullarna, skulle det visa sig, inhandlade hon på Valhallabageriet där de var så luxuösa att hon faktiskt gick back. Dessutom räknade hon fel, vi blev en bulle kort. Så naturligtvis gav hon bort sin bulle till den nödställda. (Och jag ser en tradition i vardande.)

Eftermiddagen präglades därefter av en utdragen diskussion om huruvida det var Herta Müller eller Hertha Müller som faktiskt belönades. Till sist bestämde vi oss för att det bokomslag en vaken reporter förevigade hade rätt och att h-förespråkarna faktiskt har fel. (Det förekom rykten om att Svenska Akademien stavat med h på sin hemsida, men det verkar vara ljug, alternativt så har de ändrat i efterhand. Så då var det inte lika kul.) Men Herta it is. Och nej, jag hade inte hört talas om henne för en vecka sen.

Mer om litteraturpriset hos Weird Science.

UPPDATERING: Stoppa pressarna! Jag har nu även fått känna på det bizarrt plyschaktiga tyget i Marie i växelns jättefärsiga gröna byxor med psykedeliskt mönster. Jag tror att vi har en ny etta.


Åtgärder

Information

One response

8 10 2009
30+

Kjells text var det roligaste jag läst idag. Tack för den.

Kommentera

