… och legot var enfärgat och sandlådan asfalterad

28 09 2009

Nyligen blev jag hånad av en man från en välmående förort till Stockholm för att ha understått mig att gå på lokal på Folkungagatan utan skyddskläder. (Underförstått då, antar jag, att Folkungagatan inte är en plats man går till om man är rädd om sitt rykte, alternativt sin hälsa).

Jag tyckte att Big Ben var betydligt mer städat än andra kända Söderhak, som exempelvis Kvarnen och Carmen. (Jag har till och med hört talas om en snubbe så sunkig att han blivit portad från Carmen). Men andra tycker kanske annorlunda och därför ska jag berätta om hur det är att gå på lokal i Kumla.

I Kumla fanns det, när jag var i den åldern att det var idé att gå ut i Kumla (dvs under 18) en s k nattklubb i tätorten. Genom åren har den bytt namn mer än en gång, men jag vill minnas att den kallade sig Alcatrazz (ja, med två ”z”) när jag var där sist. Innan man går på lokal i Kumla ser man till att vara rejält tankad i förväg. Det bör man vara för att stå ut bland dansbandsmän, bonnaraggare (classic style, med rockabillyfrippa), grogghaggor, fjortisar (som verkligen än 14 år) och mentalt labila yrkeskriminella. (En av de sistnämnda gjorde för övrigt en Zaethreus på en lokal krogkö en gång. Fast med luftgevär. Och jo, jag kände honom väl.) Den optimala nivån man är ute efter är att man har tillräcklig sinnesnärvaro för att bli insläppt (vilket inte är svårt i Kumla) men tillräckligt välfylld för att hinna få balanssvårigheter cirka en halvtimme efter nämnda insläpp. Detta brukar inträffa strax efter den första klunken på den första (och enda) i baren inköpta ölen.

Detta är förmodligen anledningen till att få nånsin har hört talas om hur det är att festa i Kumla, det är helt enkelt ingen som minns. Nu var det dock så att jag hade en flickvän med mig sist jag var ute i Kumla, varför jag hade ansträngt mig för att ligga något lägre än den erforderliga promillenivån än vad som brukligt var. Jag minns därför att flickvännen i fråga under kvällen hann gråta, krypa på dansgolvet, samt dumpa mig eftersom jag tydligen hade klivit på hennes ögon. Morfintabletter, tror jag det var, var det som delades på toaletterna. Flickan är numera politiskt aktiv i centerpartiet. Och kvällen var, för krogkvällar i Kumla, typisk .

Så vad jag vill säga med detta är att det finns grader i helvetet, och att man aldrig bör gå ut i Kumla. Mitt sällskap häromkvällen har dessutom ymnig erfarenhet av en klubb vid namn Piraten i Karlskrona, vilket torde förklara varför inte heller de reagerade på krogkvaliteten i lördags. Å andra sidan har jag hört från en förstahandskälla att man i partyorten Kiruna kan fontänspy på kroggolvet och sedan få en ny öl medan den luttrade personalen svabbar upp. Grader i helvetet, som sagt.

När ni har blivit lite äldre ska jag berätta för er om Brevens folkpark.


Åtgärder

Information

2 responses

28 09 2009
30+

Kumla? Trevligt. Vi har således vuxit upp (?) cirka 8 mil från varandra. Det förklarar ju en del. Gnällbälte-stylee.

28 09 2009
Ron Obvious

WTF? Jag är iofs inte från Kumla, men det var lättare att komma in på krogen där än i Örebro när man inte hade åldern inne. Du är väl inte ett Västerås-hjon?

Kommentera

