Dagen D

17 08 2009

I dag var det så dags för flickvännen att börja sitt nya jobb i sin nya stad. En detalj som hon tog som en man i går kväll genom att ömsom ligga och skaka och gny jag viiihihihill inte!!! och ömsom skalda Robert Brobergska visor om diverse delar av min lekamen. Visst, min daskande, plaskande, fnaskande pung är stolt över uppmärksamheten, men mitt sinne för god smak gråter bittra tårar.

Och jag, jag försökte trösta efter bästa förmåga. Men det är faktiskt inte så lätt för en lutherskt skolad bondson. I min värld är det genuint svårt att greppa stora känslostormar för något så trivialt som att börja på ett nytt jobb. Jag förstår att det är läskigt med en massa nya människor och nya miljöer (men så är jag också – till skillnad från sambon – nästan helt i avsaknad av social kompetens), men jag vet ju att livet är en ändlös räcka av saker som är ganska jobbiga staplade på varandra, och slikt tar man ju med stoiskt jämnmod. Jag visste knappt att det fanns ett annat sätt.

Av samma anledning fascinerar det mig när jag, som redaktör för en insändarsida, tar del av när löst folk, inför världen, vill gnälla på hur olika petitesser besudlar just deras liv. Hur grannen under grillar get på balkongen tre dagar i veckan, hur Jönssons katt pinkar i sandlådan och hur en porrbiograf öppnat bredvid det lokala dagiset. Det är inte gnället i sig som fascinerar mig – även jag ser förstås tillfredsställelse i att sabla ned på företeelser som inte faller mig i smaken, gärna dagligen – utan den fasta övertygelse de här människorna har om att de faktiskt har rätt att slippa getos, kattpiss, skumt klientel, eller vilket trivialt vardagsbekymmer det nu är. När de i själva verket borde vara tacksamma ifall de sakerna är det värsta som drabbar dem den här veckan. (Därmed inte sagt – gud förbjude och observera – att flickvännen tillhör dessa!)

Och jag kan bara tänka: Vem fan tror ni att ni är, jävla curlingmänniskor?


Åtgärder

Information

Kommentera

