15 böcker som betytt mycket för mig

12 08 2009

OK, jag har insett nu att jag missförstod utmaningen. Egentligen skulle man dra ut 15 böcker ur arslet på en kvart, men ärligt talat har jag inte haft särskilt många minuter för mig själv sedan jag såg den. Här är min lista:

Liten är fin av Ingrid Sjöstrand
Kanske inte en bok i egentlig mening, men hallå, en drake som får andra att göra som han vill och hela tiden får fler huvuden? Klart en liten kille gillar sånt.

Varulvar av Whitley Strieber
Lästes ett otal gånger av mig, trots att jag tyckte att den var så läskig att jag inte vågade ha den i rummet när jag sov. Jag vågar inte heller läsa om den i vuxen ålder eftersom jag är rädd att den ska vara skitdålig.

Hundra år av ensamhet av Gabriel Garcia Marquez
Skamligt nog stal jag den från mitt gymnasiums bibliotek efter att ha tipsats om den i en Epix. Men jag ångrar det inte.

Främlingen av Albert Camus
Har jag redan nämnt på bloggen flera gånger. Min favoritbok, helt enkelt.

Bröderna Karamazov av Fjodor Dostojevskij
Ah, mitt mest pretentiösa bidrag. Men jag gillar den verkligen, inte minst för dess släktskap med föregående bok.

Tärningsspelaren av Luke Rhinehart
Vem av de som läst den har inte övervägt att testa?

Sagan om ringen av JRR Tolkien
Hela trilogin får rymmas härunder. Jag lånade den av en klasskompis varje sommar under några år. Mina egna nyutgivna ex är alltjämt olästa.

Brunnen och pendeln av Edgar Allan Poe
I gymnasiet plöjde jag regelbundet allt av en författare innan jag gick vidare till nästa. Poe var en av de första. (Ja, sannolikt läste jag novellen i nån sorts samlingsvolym vars namn jag inte minns).

Naiv. Super. av Erlend Loe
Helt enkelt alldeles förtjusande.

Dinner For Two av Mike Gayle
Och så lite lad-lit. Den fick mig att längta lite efter tvåsamhet. Strax efteråt träffade jag min nuvarande sambo.

Kejsaren av Ryszard Kapuscinski
När jag började på JMG fick vi en läslista över reportageböcker. Och jag fann en hjälte.

Barabbas av Pär Lagerkvist
Egentligen är Dvärgen bättre, men den här läste jag först.

Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams
För alla trevliga stunder.

Markurells i Wadköping av Hjalmar Bergman
Inte så mycket för bokens skull som för professor Skalins föreläsningar om den.

Kappan av Nikolaj Gogol
För att den innehåller litteraturhistoriens vackraste mening.

Frågor på det?


Åtgärder

Information

4 responses

13 08 2009
30+

Jag kan inte ens komma ihåg 15 böcker som jag läst. I alla fall inte om man ska vara så pretto att de ”förändrat ens LIV”. Herrejävlar…

13 08 2009
ron0bvious

Mitt hjärta blöder för dig!

19 08 2009
Fnurp

Du glömde Biblen….

…och röde orm…

…och skriet från vildmarken för att nämna ett par, egentligen en ganska meningslös lista, 15 är för få.

Som nån litterär schlagerfestival eller??

(hästarnas dal??)

19 08 2009
Ron Obvious

Jag har faktiskt inte läst någon av de där (förutom Skriet från vildmarken), däremot läste jag den tecknade serien Longe Orm i en tidning jag hittade i ett buskage en gång. Den var svår att hänga med i. Koranen ligger fortfarande halvläst inne på muggen.
Fast poängen är väl det ska vara 15 titlar som man kommer att tänka på spontant (iaf om man hade läst instruktionerna ordentligt från början) och de säger väl åtminstone nåt om den som gjorde listan kan man tänka.

Kommentera

