Övning inför min eventuella semester

9 08 2009

För drygt tio år sedan gick jag en informationsteknologisk universitetsutbildning med det inte så lite bajsnödiga namnet Informatik med metodologisk inriktning. Jag höll mest ihop med Frippe under studentåren och tillsammans fann vi ett flertal fiender att baktala när de inte hörde oss. Bland dem en ung man med tydliga ungdomsförbundsordförandekvaliteter som fyllde oss med det förakt man i regel när för lärarens besserwissriga gullegris. Trots att personen i fråga faktiskt var ganska snäll, och det var också något vi utnyttjade skamlöst under programmeringsdelarna av utbildningen. (Varken jag eller Frippe uppvisade några större programmerartalanger, men det har inte hindrat honom från att ha jobbat som IT-konsult i nästan 10 år.)

Extra mycket hån uppväckte det faktum att vår lillführer, på sin fritid, gått på föreläsningar i speedreading. Just det, han använde sin värdefulla tid till att lära sig hur man läser fortare, något han gärna talade om och vars evangelium han ack så gärna ville sprida. Eftersom, det minns ni väl, tid är en värdefull entitet.

Jag kom att tänka på detta i dag, efter att jag och sambon tillbringat två eftermiddagar slappandes i Vintervikens solsken. Sambon lyckades nämligen plöja igenom inte mindre än fyra medeltjocka pocketböcker under de eftermiddagarna (och därefter sova en skvätt på saken). Under samma tid hann jag själv, som är långt ifrån någon långsam läsare om jag får säga det själv, med 1½ av samma böcker. Jag kan, av skälen som nämns ovan, inte säga att jag är jättebekväm med att min flickvän är en snabbläsare. Även om hon hävdar att det är det enda sättet hon kan läsa på.

En annan sak jag oroar mig för är att Big Red kommer tillbaka från sin semester imorrn i sin nya roll som min chef. Inte så mycket för att hon blir min chef, utan för att jag på eget bevåg, i ett försök att kratta manegen inför min (ännu ej officiellt bekräftade) semester om en vecka, avbokat ett schemalagt pass  i veckan för en av våra vikarier. (Så att hon ska kunna jobba lite mer veckan efter så att jag ska kunna ta den där jävla semesterveckan utan att hela maskineriet rasar samman.)

Åtgärder

Information

5 responses

9 08 2009
30+

Vinterviken? Hoppas det var trevligt i mina ”hoods”.

10 08 2009
ron0bvious

Det var det. Det är nämligen våra hoods också nu. Läskigt, eh?

10 08 2009
30+

Shit! Vi kanske ses på snabbköpet, ovetandes!

11 08 2009
ron0bvious

OK, håll utkik efter han som köper en burk bakpulver, magasinet Allt om dvärgar samt en bal toapapper.

11 08 2009
30+

Själv har jag en storpack glidmedel, avloppsrens och alla gorby-pirogerna som låg i frysdisken.

Kommentera

