[Lägg auv!Den aur för snabb!]

2 08 2009

Jag är full av intryck, jag vet inte riktigt var jag ska börja. Jag hade förväntat mig att artisterna på Cornelisdagen skulle bjuda på sina versioner av Cornelisklassiker. Jag hade sett fram emot Tommy Körbergs version av Saskia och Caj Karlssons variant på Balladen om Fredrik Åkare. Jag fick ingetdera. Visserligen drog Tommy – nånstans mellan sina oerhört gubbiga skämt –  igång Evert Taubes Sjuttonde Balladen, odödliggjord av Cornelis på tv, och förvisso avslutades kvällen med att konferencieren Sid (som vi misstänker är Cornelis gamle agent) sparkade igång en allsång på I natt jag drömde, men det räknas liksom inte. Jag förväntade mig en kväll med Cornelis och fick argentinsk tango tolkad av Rikard Wolff och muntra vardagsiakttagelser från Peter Barlach.

Inte för att jag är missnöjd. När jag var väldigt ung var familjen på skidresa i Sälen. Jag minns det tydligt eftersom folk kom från när och fjärran för att se kompisen Stefan åka längdskidor. Han har aldrig sett snö, han är från Skåne, var vår standardförklaring om varför han ständigt låg i snödrivor. Stefan är DJ på Cinderella nuförtiden och den stora radiohiten när det begav sig var Rötter av och med Lasse Tenander. Jag får medge att det är ungefär det enda jag vet om honom. Men efter ikväll har jag större respekt för honom och hans gitarr. Bara att kunna sjunga en text i stil med ”Och om ni inte har läst ‘Vem är rädd för Yngve Frej‘ så finns den på biblioteket och är mycket, mycket bra, och dessutom har den gått på tv med Allan Edwall och Loffe Karlsson och den är också bra.” och få det att låta bra är värt all respekt.

Flickvännen – som också hängt en del på Hasslö – blev trackad av Caj Karlsson när hon högljutt önskade Låt bilan falla, men det kan jag leva med. Ett gäng sölvesborgare blev i alla fall väldigt imponerade och ville hänga i vår glans. Och den alltid lika sombre Lars Demian hade slagit sig i slang med Dan Viktor, som gjort till sin grej glatt uppoppad folkvisa – ett märkligt giftermål som inte lät illa alls.

Och jag trivdes. Trots att Caj Karlsson gjorde stor sak av sitt Aftonbladet-hat och att Lars Demian skrivit en hel låt om varför han föraktar Expressen, och trots att surgubben Gösta Ekman gav mig en ond blick efter att jag råkat stå lite i vägen för Lena Nymans rullstol. Dessutom blev vi lite förtjusta i Peter Barlach, som vi först googlade, sen jämförde med Björn Rosenström och till sist uppskattade för hans lagom banala samtidbetraktelser. Detta kan bli en årlig tradition. Fast kanske med färre öl nästa år. Bullens pilsnerkorv får nog däremot fortsätta att vara efterfestmat.

Bilder från spektaklet kommer kanske imorrn.


Åtgärder

Information

Kommentera

