Det är brösten, doktorn, de skrämmer mig!

24 06 2009

Dagens snackis (i dag som alla dagar) är boppar. Malmö fritidsnämnd bestämde i dag, efter yttre påtryckningar, att de inte har lust att för tillfället förbjuda bara kvinnobröst på sina kommunala badhus. Och att detta påbud gäller typ, så länge ingen klagar. Uttalandet tolkas inte oväntat som ett grönt ljus för horder av högbröstade unga damer att slänga sina överdelar och jublandes springa till närmaste badhus. Det kommer de förstås inte att göra eftersom kampen för befriandet av tuttarna i det offentliga rummet är mer av en principsak än ett uttryck för ett uppdämt behov.

Om vi för ett ögonblick bortser från frågan varför i helvete kvinnor i gemen skulle nära en önskan om att bada – inte sola -topless i kommunala badhus – inte på stranden – så kan vi läsa oss till att Nätverket Bara Bröst, som ligger bakom hela debatten, i själva verket gör detta för att de vill avsexualisera kvinnors bröst. Och fråga oss vad ända in i Runar Søgaard då för???

Själv är jag, som den kloke kanske redan har gissat, försiktigt emot. Rent estetiskt är jag inte jättekänslig. Men jag tycker helt enkelt att det är ganska ohyfsat att tvinga på främmande människor nånting som skulle ses som socialt oacceptabelt i vilket annat sammanhang som helst. För även om man själv har en väldigt fördomsfri och liberal syn på nakenhet, och på skillnaden mellan manliga och kvinnliga bröst, så är det inte särskilt trevligt att för den skull helt bortse från andras tycke, smak och sociala konventioner.

Hilgert badar ALLTID jämställt.

Hilgert badar ALLTID jämställt.

Enstaka frisläppta nuffsingar kommer inte att befria några, av osund sexualitet, förtryckta sinnen. De kommer att orsaka stirrande och finsk stämning. Och själv ser jag framför mig ett scenario där jag, tveksam simmare som jag är, i den typiska badhusträngseln råkar trassla in mig i ett oskyddat par, och hur jag, efter den dispyt som ofelbart följer, hotas till mängder av machostryk av förbipasserande vurmare för muskelstyrd könsmaktsordning. På grund av nåns jävla principfråga. Som om inte badhus var trånga och obehagliga platser redan innan.

Man kan bara hoppas att Magdalena Ribbing sätter ner foten.

Kulturarbetaren drog med mig på ”en öl” efter jobbet, och i det här fallet blev det faktiskt bara en öl. Vi slank i på en flytande bar längs Strandvägen och plötsligt blev det väldigt uppenbart att jag är en bonnapôjk från Attersta. För ett ögonblick trodde jag att jag befann mig i nån sorts parodi. Vi fann oss omringade av solblekta kotlettfrisyrer, rosa skjortor, kirurgiskt förbättrade kroppsdelar och den sliskigt myndiga stämma man aldrig någonsin hör på fel sida av Birger Jarlsgatan. Jag trodde faktiskt inte att de fanns på riktigt. Inte så många, så synkroniserade och så tidigt på kvällen. Och jag ville instinktivt baka mig en enorm snus och beställa in en burköl.


Åtgärder

Information

6 responses

25 06 2009
Joline

Muhaha. Jag lider med dig din stackare. Jag är ett offer för ”kotlettfrisyrvärlden”. Jag är rätt van den, men det är å andra sidan inte samma sak som att jag är en anhängare av den.

25 06 2009
ron0bvious

Jag är inte van, så jag kände mig slagen i ansiktet av verklighetens våta fisk. På Söder, där jag brukar hänga, finns det visserligen också ett väldigt speciellt klientel. Hipsters med små löjliga mustascher, fula kläder och ironiska glasögon. Men grejen med dom är ju just att de är ironiska. Som om de spelar en roll.
Men de där bratsen var i högsta grad på riktigt. Omskakande.

25 06 2009
Messa

Man märker att jag ännu inte är Stockholmare. För mig är hipsters småbyxor.

25 06 2009
ron0bvious

Och Messas småbyxor skäms minsann inte för sig!

29 06 2009
Thomas Eugen Gunnar Öst

Du har mina fulla sympatier beträffande det där om impulsen att lägga in en prilla och beställa burköl. Men ibland kan jag tänka att nu skall jag minsann försöka ta och – om än temporärt – bli just vad jag inte är. Känner du inte för att vara en riktig klassförrädare ibland? Kommenterar mest detta bara för att visa att jag är så modern så att jag kan ”delta” på en blogg.

30 06 2009
ron0bvious

Välkommen, Dr. Öst! Jag testade faktiskt detta för ett par år sedan när jag mer eller mindre samtidigt dejtade två flickor. Med den ena, lite mer uppnästa flickan, försökte jag vara sån där som man förväntas vara. Med den andra, mer avslappnade flickan, var jag mitt slackiga själv. Jag antar att du kan räkna ut vilket som funkade bäst.

Kommentera

