Appropå coitus interruptus

16 06 2009

Om det är något som utmärker mina kollegor på gratistidningskonglomeratet så är det deras osvikliga förmåga att festa både hårt och länge precis när som helst. Vilket jag förstås uppskattar. I går var det dags för den årliga sommarlunchen och, fastän jag egentligen inte börjar på riktigt förrän på måndag, även jag deltog. Inte ens två timmar var gångna när stämningen redan var hög och ölstinn och klassiska 70-talsband skärskådades, hyllades eller sågades. En företeelse som i vanliga fall och i vanliga sällskap inte brukar infinna sig tills långt in på småtimmarna. (Och det är förmodligen därför dessa fester alltid hålls på knepiga dagar –  ingen vågar riktigt föreställa sig efterverkningarna av en lördagsfest.)

Dessutom fick jag uppleva glädjen att få agera rutinerad murvel då vikarie-Becks såg mig som en sådan och bad om tips och råd. Det tycker jag att jag är värd. I gengäld tipsade hon mig om spännande genusarkitektur i stan. Tydligen har Skeppsbron begåvats med en fittskulptur. Och just då när kvällen knappt hade börjat och stämningen lovade en minnesvärd dito var det alltså dags för mig att gå. För att ta itu med mina förpliktelser på det gamla jobbet och det sista skiftet där. Det kändes… så där. Fast jag misstänker att 1½ öl (ty mer vågade jag inte dricka) är standardnivån i den genomsnittliga kvällstidningskroppen när passet börjar. Tre nätter kvar.

OK, det finns en bra grej med att behöva gå och jobba: tv-vägg. Confederations Cup på en tv, U21-EM på en annan, och nån mögig film på den tredje. Bra multitasking. Jobba kan nån annan göra. Nån som bryr sig.

Typ så här. Fast med fopboll.

Typ så här. Fast med fopboll.


Åtgärder

Information

Kommentera

