Eurovision countdown

16 05 2009

Det är möjligt att jag utlovade nån form av all-time ESC topp 10 häromdagen, men vi kan nog enas om att det var ganska väntat att jag skulle skita i det och spela Football Manager i stället. Det här är ändå den enda schlagerlåt du behöver:

(Den som vill grotta ner sig på egen hand söker förslagsvis på ”Eurovision Best Remix” på Youtube)

Däremot har jag funderat lite på den ”nationella egenarten” kontra ESC på sistone. Den riktigt uråldrige läsaren minns kanske att just denna var en viktig del av tävlingen en gång i tiden, något som gjorde den till en bitterljuv orgie av bizarr musik på jättelöjliga språk. Men man kan ju ändå tycka att ett lands ESC-bidrag fortfarande torde spegla sitt hemland åtminstone då och då. Därför blir man lite förvånad om man jämför olika grannländers bidrag på senare år.

Vi har Norge och Danmark. Norge – kyrkliga, äppelkäcka frisksportare med lagar, baserade på moral, mot Danmark – egensinniga lättingar med konstant promillehalt i blodet. Vilka låter roligast? Ändå är det Danmark som dyker upp varje år med en rövtrist vuxenpoplåt du har hört jättemånga gånger förut trots att du egentligen inte ville höra den alls och Norge som genomgående bjuder hyfsad kvalitet.

Och vi har Grekland och Turkiet. Grekland – partyglada strandraggare, fria från en faktiskt ganska jobbig militärdiktatur, och Turkiet – chauvinistiska muselmaner med håriga ryggar. Och så är det Turkiet som varje år kommer med något nytt och fräsigt (och inte sällan bra) medan Grekland kört fast i nån sorts undermålig medelhavsdiscobakfylla man inte kan bli annat än lätt illamående av. Det är jättekonstigt. (Och det äcklar mig förstås nåt rent gränslöst att det är Danmark och Grekland som brukar placera sig bäst.)

I kväll räknar jag ändå med norsk seger. Jag försökte tycka illa om den tvålfagre vitryssen med fiolen men det höll inte i längden. Jag gillar det jättemycket. Där bakom hoppas jag på Frankrike – bedagad skönhet barfotavaggar dekadent fram en Brelsk tolkning, hur kan man inte gilla sånt? Bosnien – det har jag ju redanvarit inne på, Estlands lilla skogstroll, och den ukrainska chokladslampan som gör en alldeles svettig bara av att titta på. Fast allra ballast vore det såklart om den bindgalna moldaviska folkdansen vann. Den är ju inte alls dålig den heller. Sverige torde kunna ramla in på en 16:e plats eller så.

Så. Nu lovar jag att inte knysta det minsta om schlager förrän tidigast nästa år.


Åtgärder

Information

Kommentera

