Fly me to the stora hårda betongmuren där borta

13 05 2009

Jag är en sån som reflexmässigt zappar bort tv-reklam och som hellre sågar av en kroppsdel än att medvetet välja att lyssna på en radiokanal som lever på annonsintäkter. Men när det kommer till tunnelbanereklam är jag avgjort mer postitivt inställd. Faktum är att jag blir lite glad varje gång jag upptäcker att det har kommit ny reklam i någon av mina vanliga uppgångar. Hurra, kanske jag jublar inombords, äntligen nya tomma ord att slå ihjäl 45 sekunder i rulltrappan med! I går hade det det. Denna kampanj var dock lite… tveksam.

”][Fyll i valfritt öron/blygdläppsskämt här]Niki i ”FlyNiki” är förstås den gamle österrikiske racerföraren Niki Lauda. Han är, har jag förstått, en kul typ som gärna låter folk skämta om hans vederstyggliga yttre, en konsekvens av den tidigare karriären. Ja, så obrydd är han som synes över sitt öronlösa anlete att han till och med väljer att marknadsföra sitt företag med det. Som om han ville påminna oss om alla de där gångerna han tog i så att han började brinna. Häri ligger kruxet – det som får mig att fundera över hur genomtänkt annonskampanjen egentligen är. Ärligt talat, jag ser ju att det är hyfsat billigt, men vill jag verkligen flyga tusentals meter över marken med en kille vars berömmelse vilar på en osviklig förmåga att tokkrascha motordrivna fordon i jättehög fart?

Jag är kanske elak nu, men jag tycker att det är ganska dålig reklam.


Åtgärder

Information

Kommentera

