Polsk zchlager

12 05 2009

… gillar jag inte, men jag tänker ändå följa schlagerspektaklet i veckan. Jag ber i förväg om ursäkt för detta. Som underhållning är det trots allt svårslaget, även om det förstås vore ännu bättre om det faktiskt förekom lite bra musik i tävlingen också. Oavsett vad det står i tävlingens stadgar så är ju melodierna det minst intressanta i buljongen. Kvällens semifinal är ett bra exempel, ity där är alla låtar dåliga. (Nja, alla utom en åtminstone. Bosniens balkan-Coldplay är inte så våldsamt puckelryggigt, men det är möjligt att jag är färgad av den fabulöst tjusiga kåmmunistestetiken i deras förhandsvideo och av att de snott en strof från senare års klart bästa schlagerbidrag Leyla med Hari Mata Hari.)

Däremot finns en oförglömlig vitrysk frisyr, en tjeckisk superhjälte i orange sparkdräkt, en medelmåttig Elvisimitatör, en flicka som heter Anuš och en spänd förväntan över huruvida Bulgarien tänker visa lika mycket nuffsingar på scen som de gjorde i sin video.

Men annars är det alltså blekt. Islands ballad, Portugals… ja, Portugal-låt och Finlands daterade E-Type-techno (i vanliga fall hade jag sannolikt spottat på den, men här måste man beakta sammanhanget) borde kunna gå vidare. Jag gillar det nämligen bäst när det låter schlager. Få saker irriterar mig så mycket som när någon försöker smussla in dussinpop – alltså sådant som ens öron även i normala falla riskerar att utsättas för – i denna fina tävling, märkligt nog. Eller det är kanske inte så märkligt, det är ju rimligtvis lättare att känna igen skit om man har mycket att jämföra med. På detta är Grekland något av mästare, och jag hatar deras bidrag mest av gammal vana numera. Ja, de gick ju till och med och vann med ett bidrag som hade odödlig lyrik i stil med:

You’re Delicious
So Capricious
If I find out you don’t want me I’ll be vicious

Say you love me
and you’ll have me
In your arms forever and I won’t forget it
Men nog om mitt hat. Jag var länge säker på att Sveriges chanser skulle vara obefintliga, men sedan fann jag mig i morse med att gå och tralla på den ofattbart ostiga versen i det svenska bidraget. Och om en person med så högstående smak som jag kan fastna torde en och annan mer svagbegåvad kunna ringa in en röst eller två. Låten är ju inte så värst, men Malena Ernman verkar onekligen vara rätt så, som vi journalister brukar säga, skön.

Kvällens skräppop förklädd till schlager manifesteras av Turkiet (som gör årets Greklandlåt – Grekland representeras i stället av en avdammad gammal Güntherlåt), Schweiz’ beiga pojkband och Rumäniens hiskeliga bimbopop. Går någon av dessa vidare (och det kommer de naturligtvis att göra) kommer jag att bli lite ledsen i ögat. I en stund. Sen går jag vidare med mitt liv.
Åtgärder

Information

One response

12 05 2009
ron0bvious

OK, efter att ha hört låtarna en andra gång så måste jag ju revidera mig lite. Swissarnas låt växer faktiskt lite, medan Finland visade sig vara helt katastrofala live. Men Bosnien är fortfarande bra.

Kommentera

