Varför är det synd om musiker?

18 04 2009

OK, jag kan inte släppa detta ämne riktigt än. Det är bara det att jag har så svårt att se varför just musiker tycks anse sig ha en sån gudagiven gåva att få ha sin hobby som yrke. Huuur ska de kunna försörja sig, undras det. Och jag undrar varför det är så otänkbart att de tar ett extrajobb.

Jag har en studieskuld på en kvarts miljon. Jag pluggade IT, och efter avlagd kandidatexamen samt en åtta månaders kurs i privat regi hade jag IT som yrke i exakt åtta månader. Under den tiden hann tekniken gå fram så långt att jag och de flesta av mina kollegor blev överflödiga. För den som undrar fnulade jag med tekniken bakom webbsidor. Jag vill inte hävda att jag var särskilt begåvad för det var jag inte, men det finns det många musiker som inte heller är, men som ändå anser sig ha all rätt i världen, ja, självaste Lagen, bakom sig för att få fortsätta tjäna pengar på att spela in skivor. Trots att tekniken har sprungit ifrån CD-skivan. Men något säger mig att Martin Rolinski inte har några större studieskulder. Varför är det värt att riva upp svensk lag för att skydda hans inkomst när ingen, knappt jag själv, brydde sig om att skydda min?

Foto: Aftonbladet

Foto: Aftonbladet

Visst, musik uppskattas av alla. Men den har inte alltid funnits där som en självklarhet. Och, detta vågar jag påstå, jag tvivlar inte det minsta på att fler webbsidor än låtar nyttjas varje dag och att det finns webbsidor som är till minst lika mycket tröst och glädje som vilket musikstycke som helst. Nåja. Inte fan tjurade jag över mitt öde. Jag skolade om mig till en annat krisbransch, journalist, och producerar nu upphovsrättskyddat material varje vecka. Visst, vi har ordnat det så fiffigt att jag får betalt även om någon sprider mina verk – faktum är att spridningen av verken är en förutsättning för att jag ska få betalt. Musiker är uppenbarligen inte fiffiga. Eller åtminstone har de flesta väldigt svårt att föreställa sig någon som helst förändring i de etablerade och monopoliserade affärsmodeller de har vant sig vid. (Och här skiter jag faktiskt i alla eventuella moraliska betänkligheter – de är ointressanta när nu verkligheten ser ut som den gör. Man kan inte göra business utefter fantasipremisser).

Själv känner jag mig färdig med musikindustrin. Den senaste CD-skivan jag köpte – Thåströms Skebokvarnsvägen 209 – ligger fortfarande, fyra år senare, olyssnad i skivskåpet, eftersom det blott var ett stödköp. Skivan hade jag ju redan rippad på datorn (vilket för övrigt var fullt lagligt i Sverige i början av 2005). Så bekväm har jag alltså blivit att jag inte orkar ladda CD-växlaren längre. Jag vet inte om det beror på att jag har blivit gammal, eller om musikbranschen helt enkelt är inne i en djup svacka, eller en kombination av dem båda, men sant är i alla fall att jag sedan mitt senaste CD-köp har hittat kanske två skivor som varit värda ett köp (Doktor Kosmos och Serj Tankian – jag köpte nedladdningar i stället) och kanske ytterligare 4-5 nyproducerade släpp som jag funnit det mödan värt att ens lyssna igenom i sin helhet. Och att musikens magi dog ungefär samtidigt som CD-skivan tog över från vinylen.

Framtiden?

Framtiden?

Där kommer Spotify in, en, trots sina brister, utmärkt tjänst som jag mestadels använder till att lyssna på sånt som jag alltid varit nyfiken på men aldrig brytt mig om att köpa pga den rådande prisstrukturen – alltså mestadels klassiska 60- och 70-talsplattor, samt kuriösa inspelningar i stil med Nationalteaterns Kåldolmar och kalsipper, Karl Gerhard, den dåliga tyska smakens beskyddare Max Raabe, visrebellen Stefan Demert och den finske tangokungen Olavi Virta. Det må vara till stor del dåligt och smaklöst, men det är fortfarande mycket intressantare än dagens nya musik. Och det har gjort piratnedläggning av musik gammalt och ointressant.

Oops! I did it again!

Oops! I did it again!

Ändå är det alltid just musiken som lyfts fram när det ska protesteras mot fuldelning och upphovsrättsintrång. Är jag ensam om att tycka att det är obegripligt? Gör jag en orimlig jämförelse?


Åtgärder

Information

Kommentera

