Jag har blivit sedd!

18 04 2009

I detta nu demonstrerar ett antal tappra medborgare för internets bevarande på ett soligt Medis. Jag hade funderingar på att dyka upp, om inte annat för att med egna ögon undersöka huruvida schablonbilden om nätanarkisten stämmer, men min kropp beslutade åt mig att i stället ta vara på möjligheten att sova ut. Ingen har förstås missat att domen i Pirate Bay-målet har fallit.

Jag har under det senaste halvåret med en besatts nit känt ett inre tvång att bloggsöka allt om ämnet på knuff varenda dag, men har medvetet undvikit att själv skriva om fuldelningen och integriteten. Eftersom sånt är rätt hippt i bloggosfären just nu samtidigt som jag har en ganska kluven inställning till att bli läst. Dessutom finns det många andra som skriver om det så mycket bättre (flera av dem kan man hitta via länklistan till höger). Det var väntat att de skulle fällas, tycks vara den allmänna åsikten, och jag kan inte låta bli att tycka att det är en lätt bizarr åsikt – oavsett hur de politiska vindarna må blåsa. För har ni någonsin hört talas om att någon har dömts i en rättegång för att ha tillhandahållit infrastrukturen eller etablissemanget som gjort det möjligt att begå ett (eventuellt) brott utanför internet? Utan att huvudbrottet i fråga ens utretts? För i så fall vill jag höra om det.

Massvis finns att säga om domen, bevisningen, det moment 22 som uppsåt innebär när det ännu inte är klarlagt ifall handlingen är brottslig eller ej, och om det märkliga sättet man har knutit Carl Lundström till verksamheten. (För att inte tala om läckan och advokat Wadsteds fantastiska speedreadingförmågor). Men jag nöjer mig med att konstatera detta: Den som vill får kalla piratsympatisörerna för anarkister, tjuvar eller snyltare om ni vill, men i botten handlar det om en enda sak – att samma lagar ska gälla på internet som utanför. Ska det verkligen vara så konstigt?

Man borde förvisso gå ut och engagera sig på riktigt. Kanske i morgon…

Just do it! (Sen.) By Erkki.

Just do it! (Sen.) By Erkki.

I övrigt upptäckte jag till min båtnad att min lilla webblog har blivit omnämnd. Jag äro ärad. Och rekommenderar samtidigt mina andra tre regelbundna läsare att följa länken för där finns underhållande läsning.


Åtgärder

Information

Kommentera

