Borde inte Robinson ligga på Fredag?

22 03 2009

Ifall du händelsevis har missat det så är urdokusåpan Robinson tillbaka, nu på fyran. På kvällstidningen förberedde vi oss redan för några veckor sedan, då den nye chefredaktören höll ett möte om hur den kommande ”Robinsonperioden” skulle tacklas. På allvar. Folk (Malin Roos undantagen) har redan försökt överträffa varandra i sågningar, den ena mer obegriplig än den andra. Jag kan inte låta bli att undra vilket program de trodde att de skulle få se (när den annars kloke Martin Söderström anger dålig publikmedverkan av alla saker får jag lust att smyga mig på honom bakifrån och gå lös på hans Morrissey-tatuering med en osthyvel) – för själv är jag mycket nöjd med premiären.

FOTO: Kalle Asplund/Aftonbladet

FOTO: Kalle Asplund/Aftonbladet

Vi har misär, bara överkroppar och obehagliga djur i ett lagom stillsamt tempo där de potentiella profilerna ges tid att utmejslas. Å andra sidan inga C-kändisar, inga telefonomröstningar styrda av 14- (eller 55-)åriga fjortisar eller kirurgiskt ombyggda individer med bristande verklighetsuppfattning. Vi har redan fått smakprov på tänkbara hatobjekt och – förhoppningsvis av den ovana situationen framtvingad – stor dumhet, eller hur ska man annars tolka odödliga citat som Beatrices ”Jo, det stod ett hus här mitt inne i träsket, men vi började riva det för jag fick så dåliga vibbar av det”? Det är med andra ord precis som det ska vara. Om någon bara kunde texta punk-Eriks grötskånska oneliners så vore det nästan perfekt.

Det enda konstiga i första avsnittet var farbrorn i luvan som jag först trodde var produktionens vaktmästare men som tydligen var en deltagare det också. Jag tror att detta kommer att bli bra, jag gör faktiskt det.

(Och en extra tumme upp till TV400 som passade på att dra igång en säsong av Suvivor med ett dubbelavsnitt direkt efter Robinson – nu kan de kanske äntligen komma upp i över tio tittare!)


Åtgärder

Information

Kommentera

