Ännu mera svensk schlager! Hurra!

17 03 2009

I svallvågorna av det otroliga gensvaret på min lista över fem bra svenska schlagerbitar från 2000-talet kommer i dag den efterlängtade uppföljaren Tio bra svenska schlagerbitar genom tiderna (i kronologisk ordning). Piffigt illustrerade av YouTube-klipp från när det begav sig (stäm mig inte, snälla SVT). Är det inte härligt, så säg?

1. Inger Berggren, 1962

2. Towa Carson, 1967
(Jag hittade inte originalet, så ni får hålla till godo med en gammal knarkare i stället)

3. Tommy Körberg, 1969

4. Ann-Christine Bärnsten, 1975

5. Magnus Uggla, 1979

6. Ted Gärdestad, 1983

7. Glennmarks, 1984

8. Lena Philipsson, 1988

9. Tommy Körberg, 1988

10. Loa Falkman, 1990


Åtgärder

Information

2 responses

19 03 2009
Fia

Jag måste erkänna att jag håller med om stora delar av din lista. Är särskilt nöjd över att du tagit med Glenmarks. Men Towa borde legat överst, den schlagern har allt!

19 03 2009
ron0bvious

Ah, men jag försökte ju helt slugt slippa ranka låtarna genom att lista dem i kronologisk ordning. Fast om du håller en sax mot min tinning så är jag kanske beredd att hålla med om ettan.

(Och grattis förresten till det där som någon viskade i mitt öra. :))

Kommentera

