Kulturnostalgi

15 03 2009

Hösten 1996 började jag plugga IT på Örebro Universitet. Några veckor senare nyttjade jag för första gången Internet, ett världsomspännande digitalt nätverk som nyligen skapats i syfte att visa bilder på nakna kändisar för varandra. Vissa hävdade att det bara var en fluga (om nån har en originallänk till detta omsusade Uusman-uttalande så skulle jag gärna vilja ha den) men vi tyckte att det verkade asfränt (ty så pratade ungdomen i forna tider).

Det var också i den vevan som jag för första gången fastnade i en online-community som skulle komma att ta över stora delar av mitt liv. Flera skulle tillkomma, men Simpson-l var först. Här samlades den välutbildade intelligentian från hela världen för att bokstavligen dissekera varenda liten detalj i vad som på den tiden var det roligaste, smartaste och rent allmänt det mest begåvade vi visste – den animerade sitcomen The Simpsons. (Det fanns visste en usenetgrupp vid namn alt.tv.simpsons, eller ats, också men vi betraktade den mer som en OBS-klass.) Att det betydde något torde bevisas att att jag fortfarande, 5-6 år sedan jag pratade med någon av dem sist (eller såg ett nytt Simpsons-avsnitt utan att göra äcklade grimaser), fortfarande kommer ihåg de flesta storpostarna.

simpsons_couch

(Att serien sedan dess – från och med säsong 8 om vi ska vara exakta – började ruttna och alltmer likna alla de sitcoms den tidigare hånfullt kunda spotta på tänker jag inte gå in på nu. Men jag meddelar härmed denna åsikt ändå.)

Där fanns Kushibo, som var nyhetsankare i Sydkorea men göteborgsvitsare i själen, den obstinate Microsoftmellanchefen Marc från Seattle. Där fanns Robin Steinmann, kommunist från Osnabrück vars hårda hjärta smälte enbart för Nina Persson i The Cardigans, där var John Connors, som i denna orgie av kultiverad smak vältaligt vågade hylla den vulgära skräpkulturen (i hans fall Spielbergfilmer, Spielbergfilmmusik och musikaler) och långa, rödhåriga Mardi Rohs, om vars gunst pojkarna tävlade. Det var Chris Pfeiler, vars avhandling om det religiösa temat i Bart Sells His Soul fortfarande torde vara det bästa som skrivits om en animerad sitcom. Det var den australiske bögen Mark och den sydafrikanske bögen Johan, Graham & Graham, H O M E R, den lille rasisten från New Orleans vars namn jag inte minns, och en asocial student vid namn Rüdiger. Alla communities borde ha en Rüdiger.

Och många fler förstås. Över allt vakade moderatorenheten Trissajouni. Trissa var, så vitt jag minns, en hemmafru från Nya Zeeland. Och Jouni, ja, han citeras ymnigt i dagens sexsidiga SvD-special om Simpsons. Och jag, jag blev jättenostalgisk.


Åtgärder

Information

Kommentera

