Jag outar mig

15 03 2009

Jag bekänner härmed att jag har blivit ganska förtjust i schlagerspektaklet. Trots att jag egentligen hyser ett visst förakt för de allra flesta bidragen så kan jag inte låta bli att engagera mig varje år. Fast jag antar att det är så det fungerar – först är man barn och då älskar man det. Sen blir man trulig tonåring och vägrar högtidligt att befatta sig mednågot som helst melodifestivalrelaterat, och så blir man gammal och inser att man inte har så jävla många glädjeämnen i sitt liv.

Om gårdagens final har jag inga större reservationer. Jag hade helst sett att Caroline af Ugglas hade vunnit. Vinnarlåten var lagom färsig, men eftersom själva versen blir på gränsen till pinsam kan jag inte reservationslöst ställa mig bakom den. Att så många schlagerlåtar struntar i att inkorporera en klämmig vers är bara ännu en anledning till att ingen lyssnar på låtarna mellan maj och januari. Men huvudsaken är att inte Måns vann med sin mediokra Las Vegas-låt.

Det där var egentligen bara en förevändning för att presentera fem festivalfavoriter från 20000-talet. I ärlighetens namn fick jag sträcka lite på det för att ens få ihop fem, men här är de i alla fall, i kronologisk ordnung:

Roger Pontare, 2000. När jag wallraffade som schlagerbög, och hade äran att se låten framföras live, slog det mig vilken fantastisk Vit Makt-dänga det skulle ha kunna blivit.

Alcazar, 2005. Såg jag, av misstag, live på ett köpcentrum en gång. Det är ju där de hör hemma. Fast det här är rätt catchy ändå.

Poodles, 2006. Har tyvärr givit upphov till efterföljare i stil med t ex årets till hårdrock förklädda Toto-tributband.

Andreas Johnson, 2006. Jag finner det fortfarande helt horribelt att denna lilla poppärla inte ens vann den svenska uttagningen.

Fronda, 2008. För man blir ju glad liksom. Man vill ju vara glad.

Åtgärder

Information

2 responses

17 03 2009
Ännu mera svensk schlager! Hurra! « En ond plats

[…] schlager! Hurra! 17 03 2009 I svallvågorna av det otroliga gensvaret på min lista över fem bra svenska schlagerbitar från 2000-talet kommer i dag den efterlängtade uppföljaren Tio bra svenska schlagerbitar genom tiderna (i […]

14 05 2009
Schu schöna schlagers « En ond plats

[…] nu tänkte jag, som en reaktion på den sinnessjukt populära Melodifestivaltopplistan, påminna läsaren om att det faktiskt dyker en och annan halvhyfsad låt i den här tävlingen […]

Kommentera

