Nya tider

24 08 2006
I förrgår fick jag samtalet!
 
Jag har själv gjort samtalet, som så många har gjort före mig. Den här gången var det min tur att ta plats i statistiken över gamla JMG-studenter. Det kändes som om jag gick in i en ny era. Stort.
 
I kväll fick jag mailet.
 
För bara nån vecka sedan verkade det vara helt uteslutet, men nu har det öppnats en lucka på glänt, en öppning för en framtid i hufvudstaden. Senast om två veckor ska jag få klara besked om ifall jag kommer att kunna se melankoliska höstlöv singla ner på regnblöta Årsta-trottoarer. 
 
I dessa dagar går en era ur tiden.
 
Det var sommar 1993. Milan förlorade mot Olympique Marseille i den blott andra, men fortfarande kanske mest kontroversiella, Champion’s League-finalen hittills. På omslaget jublade en vitklädd Basile Boli och inne i tidningen förkroppsligades den milanesiska bedrövelsen av Marseille-sonen Jean-Pierre Papin.
 
Det var inget jag fäste så stor vikt vid. Jag hade redan sett finalen och läst om den i tidningarna. Det som gjorde intryck på mig var inte de stora matcherna. Det var de små. Här fanns en artikel om hur den onaturliga andelen hemmasegrar i den albanska fotbollsligan fått ledningen att införa ett nytt poängsystem. Oegentligheterna kring Chernomorets Odessas sensationella Ukrainska ligaseger berördes försiktigt, och det talades i optimistiska ordalag om framtiden för fotbollen i Concacaf-regionen tack vare en korrupt trinidadier. I sifferdelen fanns en komplett genomgång av den Afrikanska cupvinnarcupen. Det berättades om hur domarna i den brasilianska ligan tvingats ta till med hårdhandskarna mot den nya flugan att fira ett mål genom att kuta bakom motståndarmålet och låtsas ringa sin mamma på de telefoner som, bizarrt nog, fanns på de flesta brasilianska fotbollsarenorna.
 
Det var detta som var något helt fantastiskt. Unikt. Detta första nummer ligger fortfarande kvar i ett källarförråd, nästan helt sönderläst. Ni måste komma ihåg att det var andra tider då. Fotbollen hade så sakta börjat växa från blygsam verksamhet för de redan frälsta till popkulturellt fenomen och big business. Internet låg alltjämt i sin linda och de traditionella TV-kanalerna kunde på sin höjd tänka sig att visa en cupfinal. All den information som vi idag tar för givet var då blott en utopi, och det var därför jag ibland tog bussen fram och tillbaka till stan enbart för att besöka den enda tobaksaffären i regionen som handlade i internationell press i hopp om att det nya numret av World Soccer skulle finnas på hyllan. Det gjorde den inte alltid, och mycken ångestladdad tid av väntan har det blivit under åren. Utgivningsdagen var alltid ett mysterium. Och är väl än idag antar jag, när tidningen finns i vilken välsorterad Pressbyråhylla som helst. 
 
Under 13 år har jag missat ett enda nummer. Detta då jag efter att ha räknat och räknat bestört kommit fram till att jag var tvungen att spara pengarna till mat i stället. Men nu är det slut. All den information som var så unik en gång i tiden finns numera överallt. Vårens utgåvor har lästs igenom mer av någon sorts inre tvång och vana än av den fanatiska glädje som fordom förknippades med ett nytt, skrynkelfritt och väldoftande nummer. Under hela mitt vuxna liv har du legat där på soffbordet, men nu är det slut. Nu går en 13 år lång era i graven. Jag kommer att besöka dig igen, gamle vän, men det kommer aldrig att bli som det var.
 
Jag bjuder dig farväl med en sång om fotboll.
Åtgärder

Information

3 responses

24 08 2006
CamillasMS​N-space
Du får förlängt på svenskan – eller hur? 😀
24 08 2006
Ron Obvious
Nä. Jag letar efter nånstans att bo.
4 05 2009
En gammal vän « En ond plats

[…] 4 05 2009 I helgen återbesökte jag en gammal vän, en trofast följeslagare som jag bröt tvärt med för nästan tre år sedan. Jag köpte en World Soccer. Och allt var sig likt. Samma trötta […]

Kommentera

