Deuce!

11 08 2006

För några veckor sedan var jag på puben med Anna och några av hennes vänner. Jag bar en randig tröja.
Åh, har du randigt?” sade hon och kramade om mig när jag dök upp. Jag visste inte hur jag skulle tolka detta. Tyckte hon att tröjan var snygg, eller ville hon antyda att den kanske inte var min stil? Det vet jag fortfarande inte. Men jag kom att tänka på det häromdagen när jag skulle gå på bussen.

För randiga tröjor är tydligen the shit. I busskön stod nämligen tre unga killar som alla bar likartade randiga tröjor. Efter varandra. Skön stil i en mil, tänkte jag – grabbgänget har samma tröjor på sig ut! Och sen satte de sig på varsin plats långt ifrån varandra. Så randiga tröjor är nog allt the shit.

En vanlig tennismatch involverar två tennisspelare. Och fjorton funktionärer. Då har jag inte ens räknat snubben som sköter ljustavlorna. På listan Jävligt tråkiga jobb kommer nog linjedomare i tennis väldigt högt upp. Deras jobb är att stå och stirra på en linje. Slappnar de av ett ögonblick riskerar de få hån på olika språk av någon som tjänar jättemycket mer än honom eller henne. Visserligen tycks domarna rotera var sjunde game, men det gör inte saken mycket roligare. För dom alltså.

Jag var på min allra första WTA-turnering ikväll. Ja, min första tennisturnering punkt. Dessutom var det första gången jag var på Stadion. Två flugor i en smäll, smask. För de som undrar – jag var en av dem – centercourten är lagd på löparbanorna, mellan tornen. Inte på gräset. Min jobbarkompis H hade kommit över två fribiljetter och eftersom hon inte ville gå ensam bjöd hon med mig. Först misstänkte jag att hon hatade mig, men sen märkte jag att det inte var så dumt. Bara ölpriserna var dumma. Ont i arslet fick man naturligtvis på Stadions antika träbänkar, men jag är uppvuxen med Idrottshuset så min rumpa lär snart återhämta sig. Ett par sextonåringar imponerade stort på banan. Och så såg vi Navratilova förlora i dubbbel. Gabriella Navratilova. Nej, vi lyckades aldrig luska fram ifall det fanns något släktskap. Och jag kommer att läsa Arnesens tennisperspektiv ovanligt noga imorrn.

Nu när jag kommer hem får jag minsann höra att Wissman tagit silver på 200. Jag visste det! Jag har ju sågat honom hela veckan. In my sweaty face.

Åtgärder

Information

Kommentera

