Ny utsikt

22 06 2006

Ibland tror man att man har koll på folk. Att man vet ungefär vilken typ av människa denne är. Och sen får man veta att denne har en fittpiercing och spelar nätpoker. Ja, ni hörde rätt. En välanpassad samhällsmedborgare trodde jag. Och så – pang – tagen med brallorna nere: Nätpoker!

Jag är kanske inskränkt, men jag har närt en föreställning om att man är en viss typ av människa om man en dag kommer på att man kanske skulle ta och dra in till stan, dra ner brallorna och betala en tatuerad tjomme med ovårdat hår för att fippla med järnskrot mellan ens lår. Jag är inte den typen av människa.

När man upptäcker att en människa man inte trodde var en sån människa faktiskt visar sig vara just en sån människa blir det sådär konstigt. Världen om inte rämnar så iallafall skakar lite grann. Kanske, funderade jag, är det annorlunda för det täcka könet. De har ju ändå en viss vana vid att regelbundet sära framför någon som har betalt för att fippla med järnskrot. Även om det är en annan typ av järnskrot, en marginellt trevligare typ av järnskrot. Vi otäcka har i regel inte den vanan. Och har man det så finns det anledning att misstänka att man ändå inte tenderar vara typen som är blyg över att ta av sig brallorna tillsammans med nya bekantskaper.

Nu är man alltså en Stockholmare. En nollåtta. Det känns, tja… det känns väl precis som förut. Kanske är jag en smul drygare nu, det är svårt att bedöma i detta tidiga skede. Man jag hoppas att det är så.

Under förmiddagen släntrade jag runt området. En orienteringstur. Eller desorientering. Det är trots allt mig vi pratar om nu. Jag gick vilse i Lökken en gång. I ett dygn. En kortare promenad härifrån ligger kvarteret ”Slätbaken”. Visst är det vackert? Jag ska nog trivas här. Cykeln ska jag ordna imorrn. Det är en lila bastard. Den är inte min, så ge fan i att stjäla den.

Jag hade planer att köpa en Sverige-tröja. Alla har en nuförtiden. Även den uppenbart utvecklingsstörde mannen i den lokala ICA-butiken. Alla på ICA håller på Sverige under VM, det har huvudkontoret bestämt. Att inte ha en Sverigetröja, även om man faktiskt inte jobbar på ICA, är närmast ett statement. Å andra sidan ser den lättjefullare delen av mig en klar fördel i möjligheten att slippa fundera över vad man ska ha på överkroppen då man lämnar lägenheten. Och det är ju bra. Sverigetröjeförsäljarna lös dock med sin frånvaro under min vandring.

Mina värdar lämnade ett ansenligt bibliotek efter sig. Videoband känns en smula 80-tal, men det verkar finnas en del godbitar i samlingen. Ja, om det skulle regna nån dag. Av bokhyllorna har jag även lärt mig att M. A. Numminen har skrivit en bok. Men den kommer jag inte att läsa. I köket finns leopardmönstrade stolar. De kan jag få, sade hon vars namn står på hyreskontraktet. Hon är konstnär och snygg. Han är musiker, och också snygg, antar jag. Så vitt jag kan bedöma. Jag vet inte om värdens utseende är viktigt, men det är ju alltid trevligare med snygga människor. Jag blev även inbjuden att besöka dem på sommarägorna, på skärgårdsön. Det kanske jag gör om ön är stor. Men bara om den är stor. Jag är sjukligt rädd för öppet vatten.

Här finns även en gasspis. Den skrämmer mig. Igår när jag var ovanligt trött redan vid halv 11-tiden föreställde jag mig att tröttheten berodde på en gasläcka, och att jag förmodligen aldrig skulle vakna igen om jag somnade. För inte kan väl flytten ha haft med saken att göra? Flytten gick bra. Vi körde bara fel en gång. I morgon kanske jag vågar mig på att ta tvärbanan. Det var visst nån fotbollsmatch inne i stan.

Bredbandet är inte igång än. Eller, jo. Det är klart att det är, men jag vet ännu inte hur jag ska få min dator att bli accepterad av sagda bredband. Min dator blir utmobbad av bredbandet. Icke önskvärd. Min bonnadator är utsatt för internetapartheid. Den tillhör den gruppen som inte får nåt. Igår tjuvåkte jag dock på nån grannes okrypterade trådlösa bredband. Det går nämligen att göra ytterst lite utan bredband med dagens datorer. Tydligen ska det ligga nån form av instruktioner längst ner i en resväska nånstans.


Åtgärder

Information

Kommentera

