Episode 3: Boring

7 05 2006

Nu har jag varit ledig i exakt åtta dagar. Gud, så uttråkad jag är. Problemet med att vara ledig när ingen annan är det är just det. Att det är tråkigt. Idag var det så illa att jag packade picnic-korgen redan vid lunchtid och lade mig bland flickorna i en park för att läsa. Sådant är ganska trevligt, men nackdelen är att jag har en blondins hy, och därför förvandlas till en välkokt kräfta på förbluffande kort tid.

Nå. Om ledigheten får mig att klättra på väggarna så varför inte låtsas som om det regnar, tänkte jag. Så jag gick ner till G-vallen för att titta på det lokala fotbollslaget och sen satte jag mig framför datorn för att skriva. Precis som en vanlig helg. Det var inte helt fel. Eftermiddagen var som gjord för att halvligga längs en gräsig slänt på en liten mysig arena med småmysig fotboll och solen i ögonen. Jag kommer fortfarande in gratis.

Det funkade. Nej, det regnade inte, men vissa vanor lever kvar. Till exempel kommer jag mig inte för att tjoa eller applådera. Det ser så dumt ut när pressen gör så (om de inte skriver för en liten värmländsk tidning vars namn ska förbli hemligt) och jag låtsas ju som om det regnar. Det dröjde inte mer än fem minuter förrän halva stadens damallsvenska fotbollslag satte sig alldeles framför mig. Jag var naturligtvis tvungen att tjuvlyssna i den händelse att det skulle skvallras om något av nyhetsintresse. Och då jag möljade i mig halvtidspausens feta hamburgare stötte jag på inte mindre än fyra (f.d.) kollegor. Tja, de kommer också in gratis. Ju.

Så nu har jag i alla fall en plan. Titta på fotboll och skriva strunt. Detta skall hädanefter bliva min melodi.


Åtgärder

Information

Kommentera

